Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvobeundraren
#482469
Tjena, har en fråga. Vad händer om man råkar kortsluta ett batteri (direkt vid polerna), och batteriet fortfarande är anslutet till bilen? Råkade nästan göra det idag, skulle hjälpa en kille med startkablar och när jag tog av kablarna (dum i huvvet som man är i bland) höll jag kopplingarna tillsammans en väldigt kort stund. Det uppstod ingen gnista eller nånting, ena killen var snabb att varna. Behöver jag vara orolig för att ha kortslutit batteriet, bilen var igång men som sagt ingen gnista eller knall uppstod?
Användarvisningsbild
av CarMan
#482523
Stömen tar kostaste vägen från ena till andra polen. så får den schansen att ta en genväg mella polerna via dina startkablar så gör dn det.Inget som övriga bilen märker på någe vis, för utom att volt talet kan sjunka då det är ointresant att ta omvägen över bilens alla förbrukare.

Et normalt batteri klarar nog några sekunder innan det blir aldele för varmt
#482524
CarMan skrev:Stömen tar kostaste vägen från ena till andra polen. så får den schansen att ta en genväg mella polerna via dina startkablar så gör dn det.Inget som övriga bilen märker på någe vis, för utom att volt talet kan sjunka då det är ointresant att ta omvägen över bilens alla förbrukare.

Et normalt batteri klarar nog några sekunder innan det blir aldele för varmt
Okej vad skönt då behöver jag inte oroa mig för det i alla fall.. :-)-)
av svedan
#482601
precis som carman skriver. Om du hade hållt ihop startkablarna, hade troligen klämmorna nästan svetsat ihop. I alla fall kraftiga brännmärken.
Tips-Ta av ena plusklämman med höger hand och den andra plusklämman med vänster hand, så lär du slippa kortisar (som en som tog av båda, slängde dom på marken för att stänga huven på bilen han hjälpte. Då kortade han sitt eget batteri!!)
Användarvisningsbild
av isak
#482744
risken är nog rysligt liten då 95% har skitkablar som mest blir varma när de används.
GOTT NYTT ÅR
Isak
av *pettson*
#482786
isak skrev:risken är nog rysligt liten då 95% har skitkablar som mest blir varma när de används.
GOTT NYTT ÅR
Isak
:-)-) Klart god upplysning.. för så ser det mest ut tyvärr..
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]