Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av thezood
Hej,

Har lite problem med vår 940 -92 (b230f). Upptäckte igår att den blivit fruktansvärt slö och kraftlös. Visst, den har väl aldrig varit något krutpaket men om den brukar vara en trött gammal åsna, är den just nu som en enbent sådan. Man tar sig knappt upp för små backar på motorvägen utan får trampa plattan i mattan och den går ändå ner i varv och hastighet. Känns också som om den går lite ojämnt, typ smårycker lite.

Har tidigare varit problem med varvtalet (ibland väldigt lågt, ibland högt) men inte så här. Hade problem med att den inte startade härom veckan men det fixade jag genom att byta bränslepumpsrelä. Den har gått fint sen dess men jag hade vid det tillfället loss tändstiften, kan de ha tagit illa upp? Sen verkar avgasröret läcka och hänga löst på mitten ungefär, skramlar en massa. Vet inte om det kan vara relevant.

Några idéer? Ska kolla felkoder ikväll tänkte jag. Säg till om det är något annat ni behöver veta. Skulle vara skönt att slippa ta tåget i nyår, och dessutom ska den säljas asap. ;-)

Tack på förhand,
Anders
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kontrollera och vid behov byta ut luftfiltret.

Troligt att diit problem kan vara relaterat till bränslesystemet. Kan vara följande orsaker.

Igensatt bränslefilter, bränslepump, förträngning i bränsleledning eller dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR).

Kontrollera även att du inte har läckande luft- eller vacuumslangar, kontrollera även att det inte läcker vid insugsgrenrör eller spjällhus(kan kontrolleras med hjälp av startgas).Kontrollera funktionen hos gasspjällskontakten. Det kan även vara så att det är någon förträngning i ditt avgassystem t.ex. en igensatt katalysator.

Mvh GK
av thezood
Har lite svårt att kolla bränslefiltret, det borde ju läcka ut en massa bensin när man tar bort det. Sen skulle jag säkert ha problem att få dit det ordentligt igen.

Har i alla fall kollat felkoderna och den rapporterade inga sådana alls. Luftfiltret ser helt nytt ut (bytt förra vintern). Jag blir lite fundersam för när bilen står stilla går den perfa. Jag gasade med gasvajern och den puttrade på jättefint, gjorde inga tendenser till att bluddra eller hacka. Borde den inte göra det om den inte får tillräckligt med bensin?

Blockage i avgasrör, hur kan man kolla det? Det kommer ut rök där bak i alla fall.

Kan det ha något med läckan i avgasröret att göra? Om lambdasonden tex ger fel info så att blandningen blir fel?

Såg även att den där märkliga slangen/röret som går mellan röret och luftfiltret nästan är av, hänger bara på en tråd. Kan det påverka?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är slangen till förvärmningen av insugsluften. Speciellt nu på vintern har den absolut en funktion att fylla, en trasig sådan kan ge driftstörningar.

Mvh GK
av thezood
Då ska jag ta och tejpa ihop den till att börja med. Den borde iof bråkat mer för någon vecka sen, när det var -15, inte nu när det nästan är plusgrader. Men vem vet vad som händer i motorrummet när man inte tittar...

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]