Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Aldrig roligt med varningslampor! Lampan tände sig ikväll när jag kört 200 meter, bilen har innan det stått still i 3 dagar. Kollade nivån i behållaren och den ligger en halv cm över min-strecket, kanske lite lågt? Har inte kollat beläggen men skivorna ser ok ut fram, dock halvtaskiga bak. Framförallt höger bak ser ut som det inte händer så mycket alls, rostig skiva. Vid ett rödljus trampade jag fullt på bromsen och då slocknade lampan en stund men tändes igen! Vad tor ni, var ska jag börja felsöka? Bilen är en 745 gl -90, vet ej vilka bromsar jag har på den tyvärr.

//Andreas

Ändrat rubrik enligt forumsreglerna!
DDD moderator.
Senast redigerad av 1 thunder and lightning, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för det moderator!

Ingen som har några felsökningstips? Nu är det för kallt att gå ut och skruva av hjulen men ska göra det så snart som möjligt! Har redan börjat lura på att byta skivor/klossar/ok bak för det ser inget vidare ut, framförallt höger bak. Där är det inte blankt nånstans på skivan!
börja med och fylla på bromsvätska. om du trycker ner pedalen riktigt hårt, sjunker den då? för i så fall så har du ett läckage nånstans, sjunker den inte så kan du vara lugn då läcker inte bromssystemet. Du får ta och plocka av hjulen runt om och kolla upp belägg och ok. kolla så att framoken rör sig på sina glidpinnar, dom brukar rosta fast. och bak kolla så att kolvarna rör sig ordentligt, framförallt höger bak, kolla samtidigt alla bromsslangar och rör du kan se.. (angående bromsslangarna så kan dom expandera så att det blir som en rund boll på dom)
Jag menar ej att vara spydig på något sätt, men med tanke på att du troligtvis ej har någon bakhjulsbroms, vore det kanske bäst, om du har möjlighet (två bilar) att ställa undan bilen tills det blir väder så du kan helrenovera bromssystemet.

Ev. prova att fylla på lite bromsolja för att se om lampan slocknar.
Kör försiktigt för du kan utgå från att det inte finns bakhjulsbroms åtminstone på höger.

// God Jul, tuxedo.

PS: Hoppsan andreas88 hann före med bra tips, men det är ju väderleken som sätter stopp för avancerade reparationer just nu tyckte jag. DS.
Det kan vara så att dina bakbromsar sitter fast och bromsskivan är kraftigt rostskadad, när sedan klotsarna har fått för sig att plötsligt släppa så kan du få detta fenomen. Den ena kolven kan röra sig medan den andra sitter fast då kan hela skivan "fjädra" när du bromsar och lampan tänds.
Kollade lite mer noga under huven idag och såg då att det va lite småkladdigt mellan bromsvätskebehållaren och cylindern. Ska tvätta rent så gott det går och sedan bromsa hårt och se om den läcker eller om det är gammalt solk. Frågan då, är det dyrt att byta en huvudbromscylinder...på verkstad! Har inte kunskapen, varken byte eller luftning, själv så därför låter jag "gärna" en verkstad fixa det! Kanske räcker med att byta packningar men det ska ju luftas likt förbannat. Är det nån som gjort detta på verkstad och har en hum om priset? Snackar vi 2 timmars jobb eller 5?
Det tar ca 15-20 minuter! Man plockar av den gammla, fyller vätska på den nya, sätter en stor skruvmejsel på kolven och skaftet på mejseln håller man mot magen. sen håller du fingrarna över röranslutningarna och "pumpar" några gånger så försvinner luften. Sen monterar du cylindern (anslut rören först och se till att ha vätska i den hela tiden) Ursäkta omständig instruktion på något som är enkelt! Dålig huvudcylinder är nog det vanligaste orsaken till att varningslampan lyser. Men eftersom dina bakbromsar verkar vara kass är det nog bäst att börja där då du ändå måste göra vid dom.
Tack för svaret! Ja det lät ju enkelt iallfall, ska byta skivor och klossar och se efter hur oken mår först. Bilen är ju faktiskt besiktigad i mitten av oktober med bra värden så det kanske räcker med att motionera oken, hoppas jag! Annars blir det biltema-ok, har det bak på V70:n sen 2 år och dom funkar fortfarande lika bra! Vad har ni för erfarenheter av biltemas skivor bak till 700-serien? Eller ska jag lägga några kronor till och köpa orginal?
Fyllde på en skvätt bromsolja idag och lampan slocknade! Körde en tur på ca 20 minuter och den tändes inte igen, verkar som detta var problemet denna gång! Men, dessa men, kollade mellan behållaren och huvudcylindern och när jag drar lite i behållaren så sipprar det lite olja. Har för mig jag har sett packningar till detta som man kan byta men kommer inte ihåg var! Nån som vet om det funkar eller är det bättre att skaffa en bättre beggad komplett huvudcylinder? Om det går att byta packningarna bara är det "bara" att suga ur så mycket vätska som möjligt sen dra loss behållaren och byta packningar och montera i omvänd ordning? Inga skruv till behållaren eller? Är det nån som har gjort denna lagning av er? Om ett par veckor ska bilen få nya skivor och klossar bak, har även nya bromsok ifall dom är kass så byts dessa också.

/Andreas

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]