Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kiingtimix
Efter en massa timmars slitande att få igång bilen så gick det med hjälp av nya tändstift och lite startgas.
Den gick jätte bra på tomgång och funkade som den ska.
Sen skulle jag stänga av motorn för att testa och sen gick den inte igång igen =/
Den kommer upp på ett par hundra varv emellanåt om man nöter på starten men slocknar sen igen.

Någon som kan försöka hjälpa mig vad det kan va som e fel?
Skulle bli tacksam :)

855 Glt 2,5 20V -94 B5254S
av *pettson*
kiingtimix skrev:Efter en massa timmars slitande att få igång bilen så gick det med hjälp av nya tändstift och lite startgas.
Sen skulle jag stänga av motorn för att testa och sen gick den inte igång igen =/
Den kommer upp på ett par hundra varv emellanåt om man nöter på starten men slocknar sen igen.

Tja.. antagligen har du en startmotor som tar för mycket ström i starten. Det som sker är att styrdonet stänger av sej helt enkelt under starten. Det är enkelt att kontrollera genom att mäta spänningen på startmotorns 30+. Om spänningen sjunker under 10,5v så stänger styrdonet av sej. Det hjälper då inte att kräma på mer batteri eftersom strömkabeln är hindret för den enorma strömmen. Åtgärden är att demontera starten och antingen öppna den och smörja upp den så den går så lätt som den ska, eller byta ut den. Men som sagt mät först. Det finns även ett annat sätt. Bygla halvljuset så det står på under starten. Det får bara flimra lite i det, om lysena går ned i styrka väsentligt så är det till att fixa starten.
Det går att bekräfta felet genom att dra igång bilen istället, eller rulla igång den. På så sätt används inte starten, startar den direkt vid nåt av dom tillfällena är starten boven liksaså.
av kiingtimix
*pettson* skrev:
kiingtimix skrev:Efter en massa timmars slitande att få igång bilen så gick det med hjälp av nya tändstift och lite startgas.

Tja.. antagligen har du en startmotor som tar för mycket ström i starten. Det som sker är att styrdonet stänger av sej helt enkelt under starten. Det är enkelt att kontrollera genom att mäta spänningen på startmotorns 30+. Om spänningen sjunker under 10,5v så stänger styrdonet av sej. Det hjälper då inte att kräma på mer batteri eftersom strömkabeln är hindret för den enorma strömmen. Åtgärden är att demontera starten och antingen öppna den och smörja upp den så den går så lätt som den ska, eller byta ut den. Men som sagt mät först. Det finns även ett annat sätt. Bygla halvljuset så det står på under starten. Det får bara flimra lite i det, om lysena går ned i styrka väsentligt så är det till att fixa starten.
Det går att bekräfta felet genom att dra igång bilen istället, eller rulla igång den. På så sätt används inte starten, startar den direkt vid nåt av dom tillfällena är starten boven liksaså.
Okej, inte omöjligt att det e starten.
Men tvivlar på det eftersom den startar lätt ibland men sen stannar motorn bara på tomgång och startar sen knappt igen. Får hålla på och dra och dra tills den går igång igen. Sen ibland går den hur bra som helst på tomgång men rätt som det e så stannar han bara :S
Har funderat rätt mycket på om det e nåt med bränslesystemet. Kanske igensatt filter. För pumpen verkar det inte va nåt fel på .
Användarvisningsbild
av taxi
Har du kollat felkoder? Är förvånad att du Pettson inte redan frågat, smygstartat på glöggen..? :D
av kiingtimix
Förmodligen så e det tomgångsregulatorn som e kass :) För den startar när jag drar ut slangen till den och skenar på tomgång. Så ska sätta i en ny idag :)
Användarvisningsbild
av js1
kiingtimix skrev:Förmodligen så e det tomgångsregulatorn som e kass :) För den startar när jag drar ut slangen till den och skenar på tomgång. Så ska sätta i en ny idag :)
Jag vill minnas att det var någon som tipsade om det i din andra tråd? :roll:

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]