Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karlmark
Kallts som själve faaan imorse, med sydskånska mått mätt, - 9 grader och efter att ha startat från uppfarten i vinterläge på lådan börjar indikatorn blinka omväxlande med indikatorn vid växelspaken !? Vad är, kan det vara ???
av karlmark
SA4AQS skrev:Som jag skrev KAN vara.
Jag skulle börja med att läsa ut felkoden som ECU:n för växelådan antagligen genererat.
Det skulle DU börja med ja ! Jag som av princip inte skruvar bilar (fullt upp med hojen !) är ett levande frågetecken ! ?:-/
Vad är en ECU ?
Var hittar jag felkoder ???
Användarvisningsbild
av Odin
Troligtvis växellägesgivaren. Kolla ifall backljusen lyser med backen i.
En temporär fix som KANSKE löser problemet för stunden, är att med avstängs motor men med tändningen på och bromsen nedtryckt., dra spaken fram och tillbaka mellan P och 1, 15-20 gånger.
Man kan behöva nolla felkoderna åxå efter detta.

/O
Jag har haft precis samma problem med min bil (960 -95). Vanligtvis för mig så funkar det som det ska efter att bilen gått ett tag och man stänger av / på motorn. Varningslampan blinkar fortfarande pga felkoden men den växlar som den ska.

Annars såvitt jag förstår så går den bara på 3:an när man har det felet, det är ju inte ett jättestort problem på vintern, vinterläget går den ju bara på 3an och 4an ändå.

Jag gjorde ren kontakten till växellägesgivaren, vilket gjorde att felet uppstår mycket mer sällan, dock inte helt avhjälpt.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]