Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej idag när jag var ute och körde bilen så vid två tillfällen så blinka motorlampan till men tände sig aldrig, och samtidigt började motorn gå ryckigt, dog nästan när jag släppte gasen, efter det så gick den precis som vanligt. den har aldrig betett sig så innan, och märkte samtidigt att bilen luktar ganska mycket bensin när jag stängt av motorn, vet inte om det hör ihop med felet?
Hej.

Lambdasonden känner förmodligen av för fet bränsle/luftblandning.
Börja att kolla så det inte är nåt läckage på insuget, slangen från LMM till spällhuset samt flänsarna i insugn. grenröret.

Med motorn på tomgång kan du spraja med startspraj runt sugslangen och grenröret.
Spraja också runt insprutningsventilernas fäste i grenröret.
Om det finns ett läckage ändras motorvarvtalet något när du sprajar.

OBS. Eldfarlig, så använd skyddsglasögon och ha brandsläckare fill hands.

//tuxedo
tackar för detta, ska kolla upp det med startgas. det underliga är att den aldrig gjort såhär innan. motorlampan har aldrig vart nåt problem med innan, första gången idag. men efter det gick den precis som den ska, inga ryckningar eller nåt..
Enkelt förklarat styr lambdasonden bränsle/luftblandningen till optimal blandning d.v.s. lambda =1.

Om det kommer in läckage mellan LMM (luftmassemätaren) och grenrörets anslutn. i toppen, alltså en luftmängd som LMM inte har mätt då känner lamdasonden av att det är för hög syrenivå i avgaserna och kompenserar med ökad tillförsel av bränslemängd, alltså förlängning av insprutningtiden tills att lambda = 1.
Lambda kan bara kompensera 25% av insprutningstiden sen sätter den felkod och lambdalampan lyser.

Detta är orsaken till att du ska börja felsökningen med kontroll av luftläckage på insuget.

Naturligtvis kan det vara andra orsaker till att lambdalampan lyser, men gör den här kollen först.

//tuxedo
hejsan, har idag kollat efter läckage på hela insugs sidan men ingenstans har motorvarvtalet ändrats, böjde också på alla slangar men ingen skillnad, så det borde va tätt? motorlampan tände sig aldrig, den blinkade bara till, men ska kolla felkoder återkommer med det..

Har nu kollat felkoder, men det var 1-1-1 på både motorstyrning och tändsystem
Sådana här intermittenta fel är ju det svåraste att felsöka. :cry:
Bilen går ju bra igen och när kommer misständningen att komma nästa gång, eller blir det ingen mer?

Du har nu alternativet att låta det vara och se om det kommer tillbaka, eller att påbörja en större felsökning som kanske inte leder nån vart.

Men jag förstår att du kanske känner en viss osäkerhetskänsla att det ska komma tillbaka och kanske bli värre.

Du har i alla fall gjort två viktiga tester läckagesökning på sugsidan ock felkoder som inte visade något.

I bästa fall kan det ju ha varit något så simpelt som att det funnits några droppar vatten i tanken och som har kommit in i insprutarna.
För att eliminera att det upprepas kan du hälla i en flaska K.-sprit i tanken.

Själv skulle jag rengöra en jordplint som sitter bakom strålkastaren på vänster framinnerskärm.
Denna jordplint har en stor benägenhet att korrodera i sina flatstift och då bl.a. relät för insprutarna sitter jordat där har den jordplinten varit orsak till många driftstopp.

En del bilmeckar betecknar denna jordplint som en felkonstruktion med endast flatstiftkontakter på ett utsatt ställe.

Det finns en likadan jordplint på vänster sida också som jordar viktiga komponenter, men för att komma åt den måste man demontera luftfilterburken.

Om du känner för att åtgärda jordplintarna skruva då loss själva plinten från skärmen och skrapa rent under den och gör metallrent från lacken runt skruvhålet.
Stryk sedan på ett tunt lager kopparfett på de renskrapade ytorna samt på skruvgängan innan återmonteringen.
Gör sedan ren flatstiften och nyp ihop dom något så att de går trögt att trycka dit dom.
Då har du försäkrat dej om att inte behöva riskera ett fel orsakat av denna jordplint, för det felet kommer förr eller senare.
Eller så kan du gå in på den här länken och se hur en noggran elektriker omkonstruerat jordplinten.
Skrålla ner c;a 80% och leta efter två bilder som heter "modifierad stommanslutning"

http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf

Jag tycker det är svårt att komma på något annat än det jag nämnt som kan vara relevant så här långt.

Skulle det upprepas finns det ju omfattande felsökningar att göra, men tycker kanske att det är för tidigt om inte symtomen återkommer.

//tuxedo

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]