Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

heej...

jag tänkte höra, jag har ett b230f block med rätt fräsha f kolvar. ska byta kolvringar och alla lager :)

men om man kompsänker motorn, hur ska man göra det lättast? stålpackning som är tjockare, eller fräsa ur i kolvarna..?

hade tänkt mig typ den här setupen:
b230f block,
h-profil,
f-kolvar,
940 turbo grenrör,
turbo - vet ej vilken just för tillfället,
värre spridare (ge gärna tips på några!)
guldbox troligen chippad,
chippad bränslebox,
3" hela vägen,
531 topp med vx3 kam,
eller har troligen fått tag på en fabriks trimmad topp som kanske går att använda!

det här är väl typ min setup.. det borde röra på sig bra.. eller?
tips på spridare och hur jag ska kompsänka bäst skulle vara bra! :)

mvh
Som jag n'mnde i din förra tråd i ämnet så lär spridare väljas beroende på effekt och även bränsle. Men eftersom du ska ha originalkolvar å får man ju ett hum om tänkt toppeffekt och då skulle jag köra med gröna R-spridare, (465cc) + anpassad lmm om det är tänkt attd en ska gå på bensin.

Behovet av kompsänkning beror på mappningen, för med rätt mappning slipper man det där med kompsänkning och får e roligare motor. Även här påverkar valet av bränsle lite grann. Annars så är turbojkolvar den enkla lösningen. Annars får man svarva kolvarna 1-2mm. Tjockare packning om man får tag i en lämplig är bra, men dblla pckningar skulel jag skippa.

Turbo finns det ju många alternativ på, men skulle rekommendera att du väljer en som klarar runt 300hk, finsn ingen anledning att köpa nåt större om du inte vill köra långe och börja bygga på riktigt sen.

Vad gäller både topp så är i den flesta fall en vanlig 530 med lite roligare kam ett vettigare val av topp än 531. Men visst, vill man ha mer effekt på toppen så är ju en 531 ett bättre alternativ. Den "fabrikstrimmade" toppen vette fast om jag skulle satsa på. Dels för att det låter som ett lurendrejeri och dels för att den faktiskt kan ge ett sämtre resultat beroende på vad som (eventuellt) är gjort åt den.
jag skall köpa polarens spridare som han har liggandes, eftersom han skall bygga om hela sin motor och montera hx40 eller större.
jag kommer inte ihåg vad det var för storlek på spridarna. men tror det var T5 eller liknande. jag skall kolla upp detta åt dig vid löning!

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]