- lör 11 dec 2010, 05:59
#475405
Jag har kanske en TGB1314 på gång, alltså en sexhjulig Storvalp, C306 m.fl. beteckningar.
Den är inte civilreggad än och om man bara kör in den till en regbesiktning blir den tydligen tung lastbil vilket jag varken har körkort till eller nytta av (hade det varit en flakbil hade det varit en annan sak). Ett alternativ är att regga den till lätt lastbil vilket tydligen låter sig göras utan större byråktrati, då får man ta bort ett blad ur bakersta fjäderpaketet och får löjligt låg lastvikt. Det känns roligare att slippa kapa i den
Ett trevligare alternativ är att regga den som PB klass 2 vilket i praktiken är husbil. Den har ambulansskåp nu, och att skruva dit en kylväska, kokplatta och en förvaringslåda bekymrar mig inte. Det som kan omöjlggöra det hela är om den får ny årsmodell, och med det följer krav på avgasrening av modernaste snitt (på en B30 med dubbla förgasare!) och krocksäkerhet som dom den inte kommer ens i närheten av.
Någon som har erfarenhet av dylika operationer och vad som gäller? Jag har har läst en massa både på husbilsforum och andra ställen utan att få riktig klarhet.
Sen kostar väl byråkratin också en liten slant,men bra papper kan ju vara guld värda.
Den är inte civilreggad än och om man bara kör in den till en regbesiktning blir den tydligen tung lastbil vilket jag varken har körkort till eller nytta av (hade det varit en flakbil hade det varit en annan sak). Ett alternativ är att regga den till lätt lastbil vilket tydligen låter sig göras utan större byråktrati, då får man ta bort ett blad ur bakersta fjäderpaketet och får löjligt låg lastvikt. Det känns roligare att slippa kapa i den
Ett trevligare alternativ är att regga den som PB klass 2 vilket i praktiken är husbil. Den har ambulansskåp nu, och att skruva dit en kylväska, kokplatta och en förvaringslåda bekymrar mig inte. Det som kan omöjlggöra det hela är om den får ny årsmodell, och med det följer krav på avgasrening av modernaste snitt (på en B30 med dubbla förgasare!) och krocksäkerhet som dom den inte kommer ens i närheten av.
Någon som har erfarenhet av dylika operationer och vad som gäller? Jag har har läst en massa både på husbilsforum och andra ställen utan att få riktig klarhet.
Sen kostar väl byråkratin också en liten slant,men bra papper kan ju vara guld värda.