Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulgrath
Hej!

Tänkte att någon i denna eminenta församling kan ge mig ett råd.

Jag har en importerad -94:a 850 GLE, 20 ventilers 2 litersmotor, efter det vanliga felet med tappat komp, så hjälpte en mek mig med start, kärnade runt på startmotorn länge men till slut drog vi igång den. Vid nästa startförsök klickade det bara till men startmotorn vill inte dra runt, då bytte vi till en bättre begagnad o bilen startade utan problem. Två veckor senare kom jag ut till en kall bil o vred på nyckeln o samma sak händer startmotorn klickar men den drar inte runt. Vi bytte startmotor igen o samma sak händer, den gick utmärkt i ett dygn jag kommer hem o ställer bilen över natten. Kommer ut dan efter o så klickar det bara igen. Jag vrider på nyckeln startmotorn klickar till alla lampor slocknar för att tändas igen då jag släpper nyckeln. Ström finns o den startar direkt om bara motorn ville snurra. Har någon här nån ide om vad det kan vara?

Mvh
Lasse
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Prova med att koppla en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, om startmotorn då går runt utan problem så har du jordfel och måste då se över jordanslutningar mellan batteri och motor samt motor och kaross. Kan även vara elenheten på baksidan av tändlåset.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sevenfold
avlagen kompression kan lösas av att du häller i några droppar motorolja i cylinderloppen genom tändstiftshålen och mal runt lite på starten,, kolla även upp så du har ett fräscht batteri.... det ska nog lösa dina problem,,
av ulgrath
Var ute i morse, hade bilen på motorvärme inatt, kände över jordanslutningarna o provstartade, den gick igång direkt :D
Får ta mig till en bilelektriker som får gå över anslutningarna, det är för kallt att göra det själv just nu.
av ulgrath
Sevenfold skrev:avlagen kompression kan lösas av att du häller i några droppar motorolja i cylinderloppen genom tändstiftshålen och mal runt lite på starten,, kolla även upp så du har ett fräscht batteri.... det ska nog lösa dina problem,,
Tack för ditt svar.

Jag har haft två tillfällen med tappad kompression, men det har kommit när bilen stått några dagar, nu startar jag den en stund varje dag o än så länge funkar det bra med det.
Den här gången så hade jag kompression, men startmotorn ville inte dra runt, så jag tog fasta på det där med dålig jord, och det verkar vara mitt problem denna gång.
av ulgrath
Min 94:a har gått bara 13 tusen mil o går som en dröm när jag väl får igång den, men det har varit lite väl mycket nu på kort tid :)
Bägge bromsoken på vänster sida, avgassytem, handbromswire och så två gånger med tappad komp. Men nu har vi hoppet uppe igen :)

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]