Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dogge
Hejsan!

Efter en massa telefonsamtal och kostsamma besök hos verkstäder har jag blivit tipsad om detta forum för att kanske komma till rätta med mitt problem.

Så till själva felet:
Bilen har vid upprepade tillfällen stannat helt oprovocerat vid vanlig körning. Sättet som den stannar på är enligt mig inte ett bränslerelaterat problem eftersom det är precis som om man slår av tändningen när den stannar. De flesta gånger den stannar så kan man efter ca 3-5 min starta den igen och köra som vanligt. De andra gångerna får man bogsera bort den och lämna den på verkstad.
De gångerna jag varit på verkstad har följade delar bytts:

1:a gången: Byte av bränslepump, bränslefilter, tändmodul
2:a gången: Rengöring av vevhusventilation samt byte av packningar.
3:e gången: Byte av bränslepumpsrelä

Efter alla besök hos verkstaden har den gått fint i: 1:a gången, ca 2 månader, 2:a gången, 1 månad, 3:e gången, 1 mil!

Tilläggas skall att detta inte är en volvoverkstad utan en vanlig liten bilmek. När jag nu ringde efter gårdagens haveri till meken så vill han byta något som han kallade för tändningslåsbotten som skulle innehålla någon form av elektronik (jag är inte bevandrad i bilbranschen :???: )

Han nämnde också något om kablestammar som kanske var problemet, isoleringen på ledarna i stammarna tenderar att ruttna.

Jag är mycket tacksam för alla typer av reflektioner och kanske också ett klart och tydligt svar på problemet :)

MVH
Daniel Eriksson
av Addekarlsson
När bilen dör så där, testa att rucka lite på tändningslåset.
Det är problem med tändningslåset på min sambos 745 nämligen. Och den beter sig som du beskriver det, den bara tvärdör precis som om man vridit av tändningen. Tar man tag i nyckeln och "lyfter upp" tändningslåset, så går den igång av farten igen helt enkelt.
För sambon slocknar lyse, radio mm när detta inträffar.

Går bilen igång på detta, så är det mycket riktigt tändningslåsbotten som spökar för dig oxå.

Mvh/ Adde
av dogge
Okej, min radio slutar också att funka när det händer, kanske är problemet på spåret där...

En annan grej jag glömde nämna är att laddningslampan lysar när man startar bilen och slocknar när varvtalet nått ca 2-2200rpm, kan detta vara "inbakat" i problemet också?

/Daniel
av Perra N
Kan vara laddningsregulatorn. (Kolen börjar bli slitna) Ny regulator kostar drygt en hundring hos reservdelsfirmorna. Sitter med två skruvar på generatorns baksida. Kolla också kabelanslutningarna så att dom ser ok ut.
av Arne
Jag tror också det kan vara tändningslåsbotten det är fel på, jag har en kompis som hade ett liknande fel som du och det var det ovannämnda problemet. Att laddninglampan lyser länge innan den slocknar beror inte på tändningslåset utan antagligen på laddregulatorns kol som Perra N skriver. Kollektorn kan ev. också vara uppnött.
av dogge
Laddningsregulatorn har jag åxå bytt, det var ett tag sedan dock, laddningslampan slutade dock inte att lysa. Men det andra problemet med att den stannar uppkom ett bra tag efter det att laddninglampsproblemet visade sig.

Anslutningarna har jag dock inte kollat, skall kika på dem i em.

/Daniel

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]