- ons 08 mar 2006, 12:29
#32917
Hejsan!
Efter en massa telefonsamtal och kostsamma besök hos verkstäder har jag blivit tipsad om detta forum för att kanske komma till rätta med mitt problem.
Så till själva felet:
Bilen har vid upprepade tillfällen stannat helt oprovocerat vid vanlig körning. Sättet som den stannar på är enligt mig inte ett bränslerelaterat problem eftersom det är precis som om man slår av tändningen när den stannar. De flesta gånger den stannar så kan man efter ca 3-5 min starta den igen och köra som vanligt. De andra gångerna får man bogsera bort den och lämna den på verkstad.
De gångerna jag varit på verkstad har följade delar bytts:
1:a gången: Byte av bränslepump, bränslefilter, tändmodul
2:a gången: Rengöring av vevhusventilation samt byte av packningar.
3:e gången: Byte av bränslepumpsrelä
Efter alla besök hos verkstaden har den gått fint i: 1:a gången, ca 2 månader, 2:a gången, 1 månad, 3:e gången, 1 mil!
Tilläggas skall att detta inte är en volvoverkstad utan en vanlig liten bilmek. När jag nu ringde efter gårdagens haveri till meken så vill han byta något som han kallade för tändningslåsbotten som skulle innehålla någon form av elektronik (jag är inte bevandrad i bilbranschen :???: )
Han nämnde också något om kablestammar som kanske var problemet, isoleringen på ledarna i stammarna tenderar att ruttna.
Jag är mycket tacksam för alla typer av reflektioner och kanske också ett klart och tydligt svar på problemet :)
MVH
Daniel Eriksson
Efter en massa telefonsamtal och kostsamma besök hos verkstäder har jag blivit tipsad om detta forum för att kanske komma till rätta med mitt problem.
Så till själva felet:
Bilen har vid upprepade tillfällen stannat helt oprovocerat vid vanlig körning. Sättet som den stannar på är enligt mig inte ett bränslerelaterat problem eftersom det är precis som om man slår av tändningen när den stannar. De flesta gånger den stannar så kan man efter ca 3-5 min starta den igen och köra som vanligt. De andra gångerna får man bogsera bort den och lämna den på verkstad.
De gångerna jag varit på verkstad har följade delar bytts:
1:a gången: Byte av bränslepump, bränslefilter, tändmodul
2:a gången: Rengöring av vevhusventilation samt byte av packningar.
3:e gången: Byte av bränslepumpsrelä
Efter alla besök hos verkstaden har den gått fint i: 1:a gången, ca 2 månader, 2:a gången, 1 månad, 3:e gången, 1 mil!
Tilläggas skall att detta inte är en volvoverkstad utan en vanlig liten bilmek. När jag nu ringde efter gårdagens haveri till meken så vill han byta något som han kallade för tändningslåsbotten som skulle innehålla någon form av elektronik (jag är inte bevandrad i bilbranschen :???: )
Han nämnde också något om kablestammar som kanske var problemet, isoleringen på ledarna i stammarna tenderar att ruttna.
Jag är mycket tacksam för alla typer av reflektioner och kanske också ett klart och tydligt svar på problemet :)
MVH
Daniel Eriksson