Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vangabo
Hej! Jag har ett problem med att min b230A går ojämnt i låga varv och hackar lite grann vid gaspådrag innan han kommer upp i varv. Men den varvar satan å går bra i de högre registerna. Sen har jag märkt att motorn skakar i tomgång och man ser även att växelspaken vibrerar vid tomgång. Går något bättre när den är varm men inte mycket.
Vad kan de vara för fel? :shock:
Vill veta innan jag ger mig på det!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Förgasaren, vilken förmodligen är en stromberg 175CD ( med ett gult litet plastlock ), behöver ha förgasarolja då den förbrukar oljan under en viss tid. Utan den så blir motorn slö etc. Oljan finns att köpa på biltema, har för mig den heter förgasarolja till och med. Det ska vara en röd olja, så kallad ATF olja. Det ska finnas en liten klack under locket som indikerar ungefär hur nivån ska vara. När oljan är ok så kan man ta ett par fingrar och trycka på trotteln, då ska man känna ett mjukt men bestämt motstånd. Har förgasaren varit tom så kan det ta en stund innan den suger åt sig.

Om motorn fortfarande är krasslig så kan det bero på att gummimembranet i förgasaren är dåligt, då kan man få en massa spännande symptom. Då får man skruva av locket upp på förgasaren och lyfta bort det. Då följer trotteln med. Häll ur oljan och lyft ur trotteln och membranet neråt. Sen resten hajar du nog. Ser du att membranet är fräsch är det bara att sätta tillbaka. Är det sprickor eller annat så är det bara att byta.

Lite osäker på vad det är för tändsystem på b230A men det är väl elektroniskt.

I alla fall så skulle jag fortsätta med att gå igenom tänddelarna. Nya stift, kablar, rotor och fördelarlock är en ypperlig start. Har du stroboskoplampa så kan du ju alltid kolla så tändningen står rätt.

När du ändå skruvar ur tändstiften så kan du notera deras färger. Är de vitaktiga eller gyllenbruna så ska förgasaren vara okej. Är det svart eller helt kritvitt så kan man nog tro att förgasaren är lite krasslig. Ser du någon avvikelse i färg mellan stiften så är det kanske taskigt komp, ventilläck eller läckande topplockspackning på den cylindern.
Användarvisningsbild
av vangabo
okej, Jag har tänkt göra vid hela förgasaren å byta mebramet. De är olja i förgasaren så tror inte de är det.
Men en annan sak jag märkt är att han tar faktiskt lite vatten. Svårt å se nu om han läcker i och med snö å skit. Men kan de va så att topppackningen börjar ge sig? Han går ju oroligt på tomgång å ibland när man stänger av honom så vill han inte stanna utan går en stund innan han dör. Har bytt rotor vet jag . Men nya stift behövs nog. Fick 1.0 CO hos besiktningen igår så den är nog rätt bra inställd?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hade b23 i min 240 för ett par månader sen och den tog vatten lite här och där. Den var lite smådålig på tomgången men framförallt så hackade den om man tryckte på på lägre varv. Så ja, är ju inte omöjligt att du har ett litet läckage som ställer till det också ;)

Men jag tycker du ska kolla det andra först för byta topplockspackning är ju liite omständigt ;)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
vangabo skrev:Men oljan är fin!
Det var den i min också, även fast jag sköt topplockspackningen så det stod vatten i bakersta cylindern ;) Fick tömma ur vattnet för att kunna starta. Körde säkert ett halvår med taskig packning då jag kokade den på våren o så gav den sig nu sent på hösten, men ändå inte ett spår av vatten i oljan ;)
Användarvisningsbild
av vangabo
nja omständigt är de ju inte:P Men kan ju kolla på förgasaren först å se om jag mäker någon skillnad. Hur märker man att toppackningen har gått åt helvete? Är de att de är inget kvar i behållaren då? Att den kokar? Jag ska byta vattenpump för tror den läcker å den för sig lite missljud också.
Användarvisningsbild
av vangabo
vad är det bästa sättet att kolla hur stiften är? Är det efter en varmkörning, att man startar den och låter gå på tomgång lr när är de bäst å se?
av Rådlös
Första steget, 1 A, är att kolla stifen med synen. Bra stift skall ha en torr och ljus beige-brun beläggning. Inget sot, ingen olja eller bensin, ingen vit beläggning. Och så skall naturligtvis elektrodavståndet vara det rätta. Uppgifter om detta hittar du i instruktionsboken för din bil. Det kan variera mellan modeller. Elektroderna får inte heller vara runda och avbrända. Det får inte finnas lager med sotflagor. Det kan orsaka glödtändning: Alltså att motorn går några sekunder efter att du har stängt av den. Kolla alla fyra stiften samtidigt. Då kan du eventuellt upptäcka om t.ex. någon cylinder inte är i toppform.

Bild

Om stiften är dåliga så ger det sig tillkänna i bland annat svårstartad motor, speciellt nu på vintern i mycket fukt och/eller sträng kyla. Det påverkar också bränsleförbrukningen negativt. Om man inte är väldigt erfaren, så är det inte lätt att avgöra om tändstiften är dåliga enbart med en provkörning. Det finns många andra felsymtom som kan yttra sig likartat. Och har man då börjat i fel ända med felsökningen, så kanske man "aldrig" kommer rätt. Det enklaste är att börja kolla stiften med en "optisk kontroll" i stället. Tändstift har en begränsad livslängd och hör till det, jämte olja och filter, som man byter oftast. Minst en gång om året.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]