Första steget, 1 A, är att kolla stifen med synen. Bra stift skall ha en torr och ljus beige-brun beläggning. Inget sot, ingen olja eller bensin, ingen vit beläggning. Och så skall naturligtvis elektrodavståndet vara det rätta. Uppgifter om detta hittar du i instruktionsboken för din bil. Det kan variera mellan modeller. Elektroderna får inte heller vara runda och avbrända. Det får inte finnas lager med sotflagor. Det kan orsaka glödtändning: Alltså att motorn går några sekunder efter att du har stängt av den. Kolla
alla fyra stiften samtidigt. Då kan du eventuellt upptäcka om t.ex. någon cylinder inte är i toppform.
Om stiften är dåliga så ger det sig tillkänna i bland annat svårstartad motor, speciellt nu på vintern i mycket fukt och/eller sträng kyla. Det påverkar också bränsleförbrukningen negativt. Om man inte är väldigt erfaren, så är det inte lätt att avgöra om tändstiften är dåliga enbart med en provkörning. Det finns många andra felsymtom som kan yttra sig likartat. Och har man då börjat i fel ända med felsökningen, så kanske man "aldrig" kommer rätt. Det enklaste är att börja kolla stiften med en "optisk kontroll" i stället. Tändstift har en begränsad livslängd och hör till det, jämte olja och filter, som man byter oftast. Minst en gång om året.