Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har läst många trådar på olika forum ang det här. Men ingen som det har börjat på samma sätt för så jag startar en egen.

Efter problem med en dörr som inte gått igen som den ska har batteriet lyckats dras ur 3 gånger det sista halvåret. Första gången var det rätt segt att starta med kablarna. Man fick nöta en bra stund innan den till slut gav med sig. Andra gången var det ännu värre. Fick dra runt den ett bra tag innan den ville tända.

Efter dessa två gångerna har den gått felfritt. Startat snabbt och enkelt i alla väder. Så det är inga problem annars förutom när batteriet dragits ur.

Nu har det hänt igen och en vecka har gått. Har testat starthjälp, dragit runt den länge. Bytte även batteriet för att vara på den säkra sidan. Inget resultat.

Får några felkoder:
- Motortemperaturgivarens period för lång
- Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas
- Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
- Motortemperaturgivarens period för lång
- Motortemp, ingen frekvenssignal

Gällande tempen så ska givaren bytas. Fläkten tycker om att gå i alla lägen just nu.
Gällande "Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig" fick jag tipset att byta bränslepumprelät vilket jag gjort idag utan resultat.

Jag är verkligen ingen mekaniker, kan knappt något men det ligger inte riktigt i min budget att lämna in den just nu. Så jag är tacksam för andra "enkla" saker jag kan testa.

Det som skiljer mitt fenomen från andras verkar vara att det bara händer efter att ett batteri har laddats ur. Vad är det som kan ta skada, eller inte "vakna" efter det?

Tacksam för alla svar. Och har ni några konkreta förslag så skadar det inte med bilder och/eller förklaringar på vart saker och ting sitter.

Andreas
av *pettson*
Först av allt lär det vara svårt att få till en bra start när tempgivaren saknas. Styrdonet tror automatiskt att det är runt 20 plusgrader ute och det är ju ganska fel. Tempgivaren är alltså ett MÅSTE innan bilen ska startas.
Eftersom du ändå ska på termostathuset och pilla och du har att perioden är för lång så öppnar du locket och kastar i en ny termostat samtidigt.
När du nu har tempgivaren och termostaten är du av med två koder och bilen lär bli betydligt mer lättstartad.
Bränslepumpsreläet finns inte med överhuvudtaget i några diagnosfunktioner så.. Fel på lastsignal kan det även bli när bilen aldrig blir varm. Avgasreningen kräver ju att sonden ska reglera inom en viss tid. Vilket är omöjligt när motorn inte registrerat att den är varm.
*pettson* skrev:Först av allt lär det vara svårt att få till en bra start när tempgivaren saknas. Styrdonet tror automatiskt att det är runt 20 plusgrader ute och det är ju ganska fel. Tempgivaren är alltså ett MÅSTE innan bilen ska startas.
Eftersom du ändå ska på termostathuset och pilla och du har att perioden är för lång så öppnar du locket och kastar i en ny termostat samtidigt.
När du nu har tempgivaren och termostaten är du av med två koder och bilen lär bli betydligt mer lättstartad.
Bränslepumpsreläet finns inte med överhuvudtaget i några diagnosfunktioner så.. Fel på lastsignal kan det även bli när bilen aldrig blir varm. Avgasreningen kräver ju att sonden ska reglera inom en viss tid. Vilket är omöjligt när motorn inte registrerat att den är varm.

Tack. Ska försöka åtgärda termostat och och givare. Du har ingen förklaring till varför detta händer just när batteriet laddats ur? Menar, den har aldrig haft några som helst problem med tändnigen innan.
av *pettson*
andreasH skrev:
*pettson* skrev:Först av allt lär det vara svårt att få till en bra start när tempgivaren saknas. Styrdonet tror automatiskt att det är runt 20 plusgrader ute och det är ju ganska fel. Tempgivaren är alltså ett MÅSTE innan bilen ska startas.

Tack. Ska försöka åtgärda termostat och och givare. Du har ingen förklaring till varför detta händer just när batteriet laddats ur? Menar, den har aldrig haft några som helst problem med tändnigen innan.
Menar du att felkod med att tempgivaren bara finns när batteriet varit urdraget?..
Man kan få nästan vilken nonsenskod som helst när spänningen sjunker i systemet.
Det är finns en anledning till varför man ALLTID ska skriva ned koderna, radera dem. Sen starta eller försöka starta igen och se vad som återkommer.
Ibland är det nonsenskoder, ibland är det gamla koder. Dom som återkommer är aktiva koder. DOM är intressanta.
Men eftersom du förklarat om dina koder som du gjort så lär du behöva åtgärda som jag berättat om du ska få igång bilen.
Berätta för mej vad det är som gör att du tycker det är tändningen som är problemet?
*pettson* skrev:
andreasH skrev:

Menar du att felkod med att tempgivaren bara finns när batteriet varit urdraget?..
Man kan få nästan vilken nonsenskod som helst när spänningen sjunker i systemet.
Det är finns en anledning till varför man ALLTID ska skriva ned koderna, radera dem. Sen starta eller försöka starta igen och se vad som återkommer.
Ibland är det nonsenskoder, ibland är det gamla koder. Dom som återkommer är aktiva koder. DOM är intressanta.
Men eftersom du förklarat om dina koder som du gjort så lär du behöva åtgärda som jag berättat om du ska få igång bilen.
Berätta för mej vad det är som gör att du tycker det är tändningen som är problemet?
Nej, fenomenet att den inte startar händer endast när batteriet vart urladdat. Som jag skrev där uppe är detta tredje gången. Det har blivit lite värre varje gång och nu är den stendöd. Gjort vad folk på forumen säger.

Bytt stift, kollat alla kopplingar jag vet om, bytt batteri, bytt tempgivare, bytt termostat. Inget hjälper.

Kanske utryckte mig lite klumpigt ang tändingen. När man vrider om nyckeln låter och känns allt precis som det ska. Ingen skillnad. Men den startar inte. Inte minsta antydan. Oavsett hur länge man håller på. Jag har gnista på stiften så det är rätt så långt. Resten behöver jag en himla massa hjälp med.

Något annat jag borde testa fixa?

Hoppas på svar. Måste ha bilen. :(
Har du fortfarande felkod på tempgivaren är det kanske kabelfel, har för mig kylfläkten går igång så fort kontakten med tempgivaren försvinner. Försöker man starta med slött batteri är det lätt att sura den och även bli av med kompen men det är kanske inget nytt då det är vanligt fel på 850n.
av *pettson*
andreasH skrev:Ska kanske tillägga att av någon anledning så rusar fläkten direkt när jag vrider runt startmotorn. Detta trots att jag nu bytt både termostat och tempgivaren. What!?
Du raderade felkoderna?

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]