Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rutan
Hej har en 945 års 92 som har börjat att få ett konstigt elfel. Det har kommit i första hand direkt när man startar den. Dock har felet inträffat ett par gånger när man är ute och kör.

Felet är: All el slocknar och ABS lampan tänds.
Lysen, radio, vindrutetorkare allt blir dött medans ABS lampan tänds.
Då måste man starta om bilen och den blir som normal igen. Detta fel kom ett par gånger på ett halvår. Nu har det dock börjat att komma allt oftare. Och alltså även när man kör. Men helt plötsligt går den perfekt i en vecka för att sedan krångla ett par gånger under de närmsta dagarna.

Någon som har en idé?

Mvh Lars
av tuxedo
Det där lät inte roligt. :x

Men stannar motorn också när det händer eller går den normalt och utan misständningar?
I så fall finns det ju ström till tändn. och bränslestyrkorten. Dvs. all el blir inte utslagen.

Det första man bör kontrollera vid konstiga elfel är ju släpvagnskontakten, det blir lätt korrosion och överledningar i den, men det här verkar ju vara något annat.
Men har du möjlighet så kolla ev. släpvagnskontakt till att börja med.

Det som gör det extra svårt är ju att felet bara kommer sporadiskt så det går ju inte att direkt se effekten av en åtgärd.

Har den alltid återställts vid omstart?

Hoppas någon annan kanske har något mera "matnyttigt".

Jag återkommer om jag kommer på något.

//tuxedo
av Rutan
Hej och tack för svar. All el kan inte gå eftersom man kan köra den som vanligt när det inträffar, tänkte inte så :) . Den misständer inte utan går precis som vanligt. Dock att du inte har lysen m.m.

Mvh Lars
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla att generatorn laddar.
av tuxedo
Kom på en sak.

Kolla på felkodsdiagnosen om det finns nån felkod på ABS.
Sätt kotakten i uttag 3 i diagnosdosan.
Hör av dej om du inte vet hur man tar diagnosen.

//tuxedo

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]