Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CyberTron1
Hej!

Är ny på forumet och har försökt söka runt lite men inte riktigt hittat svar på två av mina frågor..
Köpte mig en 850 SE -95:a (sedan) för knappt en vecka sedan och är väl inte helt nöjd med ljudet i den. Visserligen är det min andrabil (Har en Renault Grand Scenic 2005 som vanlig bil)
MEN, jag vill ändå ha lite bättre ljud!

Idag:
Sitter det högtalare i instrumentbrädan (vet ej storlek, men det är nog inte bara diskanter) samt i bakdörrarna (5.25" pioneer av äldre modell)

Imorgon: (önskelistan)
Låta högtalarna i instrumentbrädan vara kvar
Lägga till ett par 5.25" i framdörrarna
Byta bakdörrarnas till något större? (går det?) Hålet är ju jättestort i jämförelse till 5.25" men verkar vara för litet för 6.5" så finns det något mellanting?

Men ett problem uppstod, jag testade att sätta i en högtalare i framdörren och det kom inget ljud där, så frågan är kan de kablarna vara bortkopplade iom att det finns högtalare i instrumentbrädan?

Hur mycket skillnad gör en ny stereo? förra ägaren satte i en rusta stereo (förvisso med bluetooth, usb och mmc :))
men fortfarande rusta.

Är det kanske så att det är bättre att skaffa en ny stereo som ett första steg? tänker inte lägga ut några större mängder pengar kanske 1000-1500:- max!

tacksam för svar :D

/Micke
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ang hålen i bakdörrarna så är det som så att originalhögtalare sällan följer standardstorlekarna som säljs. Och dem om sitetr bak är snrast 5 3/4", men det enklaste är att hålla sig till 5,25".

Att det inte kommer nåt ljud i framdörrarna kan ju bero på förra ägarens inkoppling av stereon. Och har du en stereo som fungerar och inte lägger nå större pengar på högtalare så är det ingen större ide att bytaut stereon.
av Xynter
Jag kan bara rekommendera Pioneers E-serie, jag bytte ut originalhögtalarna i både fram och bakdörrarna mot TS-E1302i. Jag kan bara säga att det låter riktigt bra, det enda jag saknar är lite mer bas så jag funderar på att montera Pioneers TS-E6902i i hatthyllan.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]