Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Simpaaaa
Tjenare!

Har en volvo 740 GLE från 1987 dvs med b230e motorn. Motorn börjar ha gått långt (nog för att volvo bara går och går) och jag känner att jag skulle vilja ha lite mer att åka med och då är det ju turbo som lockar mest. Bilen är så pass fräsch så skulle vara kul att få den å gå bra också.

Funderar på att byta till b230ft eller en b230et, vilken skulle vara lättast alltså både praktiskt och besiktningsväg att slänga i min 740? Går den genom bes med båda motorerna eller är det någonting mer man måste byta? Ge mycke förslag och gärna egna åsikter om detta.

Vad måste man skaffa för grejer till motorn för att få allt att funka?

Är väldigt tacksam för svar skulle vara bra med någon som verkligen har erfarenhet av detta förklarar och ger tips så man får det att funka :lol:

Ni som gjort detta får gärna berätta hur ni gjort och vad ni fick göra så det gick genom bes och funkade som det skulle.

Mycke svar nu! ;)

Mvh Simpaaaa
av rd350
Lättare att byta bil, men det var väl inte det svaret du ville ha! Ta kontakt med bilprovningen så får du säkra svar på vad som är besiktningsbart. Du måste ha komplett kabelstock med styrenheter, bränslepumpar och allt. Lättast att köpa en krockad bil och flytta över ifrån.
av volvo944gl
det är väl bara att byta ?:-/ bilen har ju ingen lag att ha katalysator!
så det är väl bara att kolla runt efter en 940 turbo bil och köpa. bästa är väl att få tag i en 740 turbo.. så e det bara att byta boxar för att den skall gå!

jag har varit med och bytt motor från en 940 2,3 se turbo -98 till en 740 GL 90a
först lyfter du ur gamla motor o låda o kardan.. . . . när du skall montera i motorn o co. så monterar du i den nya kardan FÖRST. annars kan det bli lite jobbigt och ont om plats! sedan sätter du i motor o låda i dina gamla fästen! "kan blir så att du får byte 1 motorfäste"
.. ja allt är bara bult on stortsätt!
eftersom vi inte hade i boxarna från turbon så fick vi ställa om BTR och tändningen manuellt..

efter 2 dagars slit och många svordomar så fick vi det att funka. =)

alltså för att allt skall passa bra. utan något större problem!
så köper du motor,låda,kardan,boxar från samma bil!
dock gjorde vi detta olagligt... jag säger inte att du skall göra samma sak.. bör väl kanske göra det lagligt.
det blev en kort historia på hur vi gjorde... vill du ha lite mer exakt så kan jag skriva en till dig!
av JE Jr
Eftersom frågan var ställd utifrån att den skulle gå igenom bes så svarade ja efter det.
Ni hade turen att redan ha LH 2.4 i den bilen ni monterade turbomotorn i, det gjorde det ganska mycket enklare, GLE -87 har troligen B230E med K-jetronic, dvs mekanisk insprutning. Någon enstaka kan ha B230F med katalysator och LH 2.2. Det är mer jobb om man byter i en bil som inte har LH 2.4 från början, och jag hävdar fortfarande att det blir billigast att köpa en komplett bil att ta alla delar ifrån :)
av Simpaaaa
Okej så för att ta mig genom bes så äre en fk/ft som jag ska slå mig på? :p Jajjemen det är en b230e med mekaniskt insprut. Vilka elprylar är det som jag ska ta från 940in då? :)

Ja volvo944gl du får gärna berätta mer om hur ni gjorde, behöver så mycket information och tips jag kan få! :)

Tackar för svar, men mer vill jag ha ;)

MVH Simon
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du måste byta hela motorhärvan. b230E vs FT/FK är två helt skilda system som inte liknar varandra för fem öre ;)

Som tidigare nämnt så måste du ha en motor med katalysator och lambdareglerad insprutning för att kunna besikta om med motorn lagligt, annars får man inte byta till någon annan motortyp utan att göra en avgascertifiering ( sketladyrt ).

Så ja, det är bara att ge sig in på o byta elsystemet. Själva motorn dimper ner på 3 röda då de ser i princip likadana ut.
av volvo944gl
JE Jr skrev:Eftersom frågan var ställd utifrån att den skulle gå igenom bes så svarade ja efter det.
Ni hade turen att redan ha LH 2.4 i den bilen ni monterade turbomotorn i, det gjorde det ganska mycket enklare, GLE -87 har troligen B230E med K-jetronic, dvs mekanisk insprutning. Någon enstaka kan ha B230F med katalysator och LH 2.2. Det är mer jobb om man byter i en bil som inte har LH 2.4 från början, och jag hävdar fortfarande att det blir billigast att köpa en komplett bil att ta alla delar ifrån :)
det har du helt rätt i!
Men för att slippa 1 månads jobb! så skulle jag nog ha köpt en turbo istället. kanske får lägga några tusenlappar extra.
kanske kan fråga dig om du är duktig på bil el? (simpaaa)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
bensinskalle skrev:Så ja, det är bara att ge sig in på o byta elsystemet. Själva motorn dimper ner på 3 röda då de ser i princip likadana ut.
Och då lär man väl kanske påpeka att det inte "bara" är att byta härvan i 7/900 som är ihopflätad med den övriga elen. Det rätt vanligt att man bara kopplar ur nyvarande systemet i bilen och sen köper en härva från 240 md lh2.4 och monterar den separat.
av Simpaaaa
Blir nog att försöka få tag i en krockad 940 turbo och ta grejerna därifrån. Duktig på bil elektronik är jag väl inte precis nä så tips och info är jag mycket tacksam för! :) Så jag bör för att göra det enkelt ta kabelhärvan från en 240 med md lh2.4 och ta boxarna från en 940?

Mvh Simon

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]