Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
http://www.teknikensvarld.se/styling-tu ... /index.xml

"En ny Volvo-modell innebär att tyska trim- och stylingfirman Heico Sportiv måste göra någonting extravagant. Så även med nya Volvo V60 som de nu har tagit fram en rad olika uppgraderingspaket till – både maskinellt och utseendemässigt.
Man har gett V60 en aggressivare uppsyn genom att montera en ny lägre frontspoiler och en bakre diffusor som omhuldar de fyra grova ändrören som är placerade parvis på var sin sida. Diffusorn går att få med inlägg av kolfiber eller rostfritt stål, allt för en mer exklusiv look. Den som gillar originaldiffusorn på V60 kan välja att behålla den och har då en alternativ layout på avgasrören som följer originalplanen, nämligen ett på var sida.
Heicos sportfälgar ur Volution-programmet passar fint till deras uppgraderade versioner av V60. Dessa aluminiumfälgar finns i storlekarna 18 till 20 tum.

Interiört erbjuds V60-kunderna uppgradering i form av nytt läder på stolar, instrumentbräda och dörrsidor samt aluminium på växelspaksknoppen, pedalstället och fotstödet.

Det mest intressanta är kanske ändå vad Heico Sportiv har gjort med de olika maskinerna som V60 kan utrustas med. I dagsläget kan tyskarna erbjuda ommappning av programvaran till D3-, D5- och D5 AWD-versionerna samt till bensinmotorerna 2,0T och T6 AWD. Bensinmotorernas uppgradering är vad Heico kallar e.motion vilket står för ”efficiency in motion”.

2,0T-motorn har vanligtvis 203 hästkrafter, men med Heicos nya databox hoppar effekten upp till hela 250 hästkrafter samtidigt som vridmomentet ökar från 300 till 350 newtonmeter.

Med hjälp av Heico får T6 AWD-motorn en effektökning på 26 hästkrafter, från originalets 304 till 330. Vridmomentet utökas med 20 newtonmeter till totalt 460. Det ger en Volvo-kombi som gör 0-100 km/h på 5,8 sekunder i stället för 6,5 sekunder som originalet mäktar med. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.
Inom kort kommer även trimpaket till T3-, T4- och T5-motorerna.

Alla motorer klarar av avgaskraven Euro 5.
"
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag såg den för ett par veckor sedan och tyckte att den var grymt snygg. Så jag kollade upp vad det skulle kosta att "Heico-pimpa" en V60 T6 awd som jag är sugen på.

Ca 90 000kr för front- och bakspoiler + sportavgas med fyra pipor. 19" fälgar + däck. Sportknopp till växelväljaren och alu-plattor till pedal + fotstöd. Sänkfjädrar för Four-C. Heico tygmattor.
av Lazy
poseidon skrev:När kommer Polestar med motsvarande motoroptimering?
Den info jag fått så kommer D3:an att kunna optimeras våren 2011.
Användarvisningsbild
av metal
När kommer Polestar med motsvarande motoroptimering?
De svar jag fått från Polestar via mail är att de planerar att komma med en optimering till S60 T6 våren 2011.
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Läser man andra trådar angående de nya bensin motorerna (GTDi) så tillverkas dessa i spanien (?) enligt ngn källa. Dessa kan vara knepiga för polestar att komma med trim till inom ngn snar framtid. Insidern satte tilltron till andra 'trimmare' än polestar gällande dessa motorer.

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]