PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Ulffredriksson
Hej!

Jag undrar om 240 säten nyare än -81 passar rakt av i en 142 -74 eller om man måste göra om dem på något sätt? Detta gäller ju framsäten. Hur är det med baksäten, passar det från en 242 eller en 244 i 142an?

Är ju lite bättre säten tycker jag.

Tusen tack om någon har ett svar på detta!
av Ulffredriksson
Hej igen!

Förstår det du säger men tycker de är skönare att sitta på och det väger tungt!! :-)

Det ante mig att man var tvungen att göra om dem, suck! Men många har ju gjort det så det måste ju gå att göra utan alltför mkt motstånd! :-)
av greenbay
Det går att dela på stol och skena. Jag monterade 240 stolar fram i en Granada en gång, delade mellan skenan och stolen och kunde bulta ihop med Granadans skenor tillochmed bulthål fanns som stämde, klart på 15-20 minuter, båda sidor!
/greenbay
av Amarace
Gör man som Greenbay säger så sitter man högt som fasen i en 140, men hålen passar nästan precis, går att tvinga dit.
Bak passar det om du tar fästena från 240.

Men håller med Hasse, usch vad det ser hemskt ut med nackstöden i en 140.

Tänk även på att du måste ha 242 stolar iomed att du måste kunna fälla ryggstöden.
av Ulffredriksson
Tackar och bockar för svaren! Vart ju lite tveksam när ni säger att det ser illa ut. Kanske skulle man försöka få tag i -74an skinnklädsel från någon gammal GL. Är ju barnsligt förtjust i skinn! :-)

Då har jag något att fundera på, tack än en gång!
Användarvisningsbild
av Staffan73
Huvudsaken är väl att du blir nöjd och inte någon annan. Vill du använda 240 stolar så gör du det!
Användarvisningsbild
av P1800
När jag köpte min -74 GL satt det 264 säten i den. Skenorna hade påsvetsade öglor och ett 4-kant-rör ca20x20 mm på tvären för Fästet / öglan i mitten. Enkla modifieringar som gjorde att stolarna passade bra.

Jag bytte i min bil till 140-stolar i sämre skick för att få rätt utseende. I vinter ska jag montera det nya skinnet på stolarna. Vad jag kan komma ihåg satt man snarare sämre i 240-stolarna som var av den tidiga typen med svart skinn. Ingen vidare stoppning i mina exemplar iaf. Gissar att de kom från -75 till -års 264. Nyare stolar håller säkert bättre.
(Om någon är intresserad av svart skinn i bra brusskick för att fixa sina trasiga140 stolar så går det bra att skicka PM- bara själva klädseln)

200-seriens nackstöd har ju ett mycket karaktäristiskt utseende och syns på långt håll. Vi originalfanatiker kommer alltid att fnysa åt såna i en 140 men det problemet är ju vårt eget. Merparten kommer aldrig att ens fundera över saken. Lycka till!
av Ulffredriksson
Ok. Finns ju lite GL ute på blocket då och då men de är ofta riktigt risiga. Fanns en nu för 9000 men ingen insprutning utan den var med dubbla solex. Sen var det ju lite rost också. Lite dyrt bara för att ta lite delar ifrån. Mailade och hörde om jag fick köpa skinnklädseln av han, få se om han svarar. Han kunde ev sälja den i delar stod det. Vore ju lite coolt att köpa en varvräknare också, men de går väl inte att få tag i nästan?
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]