Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wessberg
För ett par veckor sen började bilen (V70 -99 glt) gå ryckigt och ETS-lampan tändes lite då o då. Testade att rengöra spjället utan att montera loss det från motorn, kopplade bara ur slangarna.
På med slangarna igen och vred om nyckeln, HERREGUD bilen gick som en potta skit och motorlampan tändes. Vad har jag lyckats ställa till med?

Kan kanske vara en idé att köpa nytt spjäll? Är det samma spjäll i en GLT som LTT?

Tacksam för svar från er som förstår sig på.

LÖSNINGEN BLEV ETT NYTT SPJÄLL OCH EN OMLADDNING. BLEV EN ANING NERVÖS VID FÖRSTA PROVTUREN DÅ BILEN FORTFARANDE GICK LITE RYCKIGT PÅ LÅGA VARV, AJ AJ AJ! TOG EN CHANSNING, SLADDADE IN PÅ MEKONOMEN OCH KÖPTE NYA STIFT - RACKARNS TUR!
DRYGT 5000:- SENARE GÅR BILEN FINFINT IGEN!
Senast redigerad av 1 wessberg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
mitt tips är att felsöka, brukar bli billigast (sen om det är problem med ETM:en så kan den nya mjukvaran göra att den funkar igen)
av plantita67
TJÄNA TÄNKTE FRÅGA DIG DET SAMMA PROBLEM HAR JAG RAKAT FÖR .DET HAR STANNAT ETT ANTAL GÅNGER OCH FÖR EN TIMMA SENT DOG HELT. DEN GICK UPP I VARV OCH DOG TILLS SLUT STARTADE ,ÄR DET SAMMA PROBLEM SOM DU HAR HAFT HAR DU LAGAT BILEN ÄR DET LÄTT ATT FIXA ,VAR SNÄLLT OCH HJÄLP MIG MED LITTE TIPS HAR DET SA BRA...ALEX..
av wessberg
Plantina67: Jag har inte tagit tag i detta än så jag vet ännu ej vad som är felet. Bilen är dock inte "död" men blöddrar och rycker ungefär som om en vakumslang skulle vara lös. Tänker nog gå på CarMans tips att felsöka skiten innan jag ger mig på ett gasspjällsbyte, kan nog vara värt det.

Återkommer...
av oldtimersmc
Jag har tipps om nya volvo orginalgasspjäll för ca 3000kr till din bil.
(har köpt till min egen men behövde inte byta då det var LMM som var skitig)
Pm:a om du behöver så fixar jag en länk till Cheap volvos site
av oldtimersmc
Gelis skrev:Kanske vore ide att lägga ut länken här så flera får nytta av den
Absolut! Men har för mig att man inte får lägga ut reklam här, och sen så har priset ökat markant nu enligt säljaren pga prisändringar från Volvo från 248£ till 349£ på en vecka.
Men det finns iaf annat matnyttigt på siten sök på http://www.ebay.co.uk och eftet en säljare som heter cheapvolvos

Riktigt jävla surt måste jag säga jag köpte ett spjäll där den 29/10 för 249+29£ i frakt 23 timmars leveranstid från London till Kristinehamn!!! och nu så har de ökat priset med 100£
av Kena
CarMan skrev:mitt tips är att felsöka, brukar bli billigast (sen om det är problem med ETM:en så kan den nya mjukvaran göra att den funkar igen)
Tja Carman!
Jag jobbar som bla instrumentare på "tung industri" och är med och programmerar styrsystem. Ett styrsystem i en fabrik funkar på precis samma sätt som i bilar. En ventil (som gasspjället är) i industrin som är viktig brukar man sätta en lägesgivare på därför att man ska kunna följa i vilket läge den befinner sej i. Då programmerar man in en funktion som kallas regleravvikelse. Det den funktionen gör är att ge ett larm om avvikelsen blir för stor, alltså skillnaden mellan börvärde och ärvärde. Tex om en ventil ska öppna ett visst antal grader inom en viss tid.
Om det värdet ändras från ursprunget så är det inte fel på tiden man lagt in utan någonting är då fel på ventilen. Det kan vara att ventilen sitter fast, lägesgivaren är felaktig osv.

Vad jag vill säga är att Volvo försöker tuta i oss att det skulle vara ett programfel som gör att gasspjället ger fellampa i bilen. Visst det kan vara att det är smuts som håller fast den, då räcker en rengörning. Men i de fall felet är att lägesvisaren håller på att ge upp, pinkar man bara i brallan.
Vad gör Volvo åt det? jo de förlänger tiden innan ger ett regleravvikelselarm, precis som i industrin....allt för att fördröja garantiåtaganden.

Nu tycker jag iofs. att de bilar som har det spjället börjar vara lite väl gamla för att vara garanti på men då kanske man skulle ha ett humanare pris på bytet av dessa.
Senast redigerad av 1 Kena, redigerad totalt 0 gånger.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]