Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Såg till min förvåning att stänkskydd fram inte ingår i standardutrusningen utan att det kostar en tusenlapp extra.

Är det inte något man bör ha på bilen?
av Teemu
det är väl en smak sak, men jag tyckte att det besarade sidorna på en hel del smuts och att stänkskydden bak framför allt gjorde nytta. Är det till en V70, S60, S80 så är det ruggigt enkelt att montera själv. Då får du både fram och bak under 1000kr och det blir nog lite kvar i fickan med.
Användarvisningsbild
av Ramon
Stänkskydd bak S80/S60/V70N/V70XC kostar 288kr/par (källa: Bilia's hemsida). Pris på främre fanns dock inte på deras hemsida till dessa modeller. Men till S40N kostar både främre och bakre 304kr/par, så du får räkna med ca 288-300kr för de främre med. Monteringen är som Teemu skrev mycket enkel, så jag skulle inte valt till stänkskydd utan köpt till det själv sen.
av _hagitch_
Det är mycket bra att ha om man inte vill ha en massa extra skit på bilen vid dörren... :wink:
Användarvisningsbild
av ER
Jag gav runt 530kr för fram och bak till en S60 -02. Väl värda sina slantar.
av anderc
Satte själv dit stänkskydd både fram och bak nu när jag drog dit sommar-sulorna. Var lite läskigt när man skulle borra bort pop-nitarna i inneskärmarna, men det gick hur bra som helst. Funderar på om det gör ngn skillnad.
/ Andreas
av Teemu
jag tyckte iaf att sidorna på bilen höll sig lite renare. Kanske inte märks så mycket på sommar halvåret. Och att du får lite mer skydd för stenskott efter sidorna.
av NCR
Jag valde till stänkskydd bak när jag köpte bilen (är helt ointresserad av att mecka själv) och betalade 668:- inkl allt. Nu när jag skulle installera även fram ville Bilia ha 995:- för samma jobb fast framme....skall ringa och pruta snart. :roll:
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]