Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla bilägare.

jag har ställts inför ett mystiskt problem i mitt tycke :)

Efter mitt besök i jönköping över helgen från göteborg så ville alltså inte farthållaren fungera som jag vill.

Åker dit på fredag eftermiddag solen var fortfarande uppe när jag anlände ca 8 grader i luften hela vägen dit, farthållaren höll den hastighet jag önskade. inga problem så långt. när jag skulle hem på söndag kväll kyla å stjärnklar himel hängde över mig och där till min förvåning fungerade inte farthållaren alls. kanske i några sekunder vid första påslagningen ca 5 minuter in i resan. det var runt -2 grader ute vid tillfället. jag kör å kör å kör kommer hem svänger in för å tanka å påvägen från macken så funkar den igen :o

Till lite mer fakta.
Grön lampa på instrumentpanel lyser
Jag hör "klick" från mittkonsol när jag sätter på och stänger av och sätter hastighet med både reglaget och pedaler.
Den funkade på vägen upp ?:-/

Kan det vara något med kyla, fukt lr båda två?

Kan tilllägas att den funkade senast för en timme sedan påvägen hem från jobbet. Det var ca +2 grader i luften.

Har hastigheten någon betydelse?

MVH Robin
Liten uppdate å dump då :P

Körde hem nu ikväll lägger mig i 120 å slår på farthållaren den låser hastighet men börjar sakta sacka neråt typ som att den har lite halvgas liksom. stängde av skiten å fortsatte manuelt.

ingen som kan ha nåon ide om nånting? Tips lr vad som helst något man kan rengöra, reläer vakumpumpar? vart sitter allting så kan ja ba kolla in å se fall man ser något direkt påverkande

MVH Robin
Låter ju som att det skulle kunna vara en slang som läcker vakuum, Pumpen sitter högst upp, längst in i högra hörnet av mot motorrummet (sett framifrån bilen). Där ska gå en slang som leder till prylen som justerar gasen. Är det inte slangen så är det väl kanske gas regler klockan (eller vad den heter).
Är ju något att börja kolla på :)

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.