Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Voyce
Har precis köpt en fin volvo 740 av en äldre herre. Allt perfekt förutom gången på bilen.
Avgasreningslampan lyser samt väldigt svajig på tomgång.

Se film för att enklare förstå hur den beter sig:
http://www.garaget.org/video/8yg1qeicuq5c

På filmen står bilen i neutral på tomgång.

Vad är det som gör att den beter sig såhär? Märks inte av under landsvägskörning, då är den "stark", drar som den ska och går kanon.

Tacksam för svar!
Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kontrollera att luftfiltret är i god kondition.

Kan förstås vara tomgångsmotorn men kolla ovanstående först.

Mvh GK
min nya pärla har också det här felet. När jag startar den kall ligger tomgången på 500 varv och gasar jag till ligger den och pendlar mellan 1000-1500 varv. När den blir varm stiger den till 1500-2000 och på en automat är det inte då speciellt roligt i kombination med rostiga bromsar :lol:

Kan väl tillägga att min spjällhuskontakt inte klickar, kan det orsaka det här?

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]