PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#462421
Hej!

Jag undrar vad ni tycker man kan betala för en 142:a -74 i fint skick? Lite repor efter sidan som gubben hade gjort när han körde in i garaget. Har inte sett den ännu men ska och titta på den på lördag. Han som äger den nu sa att den var fin förutom reporna efter sidan. Men är ju lite skeptisk mot rost. Var är det värst under? Duger det att lysa på med ficklampa, några tips?

Är ju inte frågan om någon utställnigsbil men kul om den inte är totalt genomrostad i golvet. Får för mig att det skulle kunna vara mellan 5000-10000 de ligger i på blocket, pärlor 15000-20000 kanske?

Tacksam för tips på rostställen och pris man kan betala utan att vara blåst alltförmycket. Gillar ju 140 när man är växt upp under en tid när alla nästan åkte omking i sådana. :-)
#462427
Det vanligaste roststället är ju skärmkanterna bak samt skarven mellan kaross och tröskel och infästningen av skärmarna fram. Sedan kommer väl golvet ut mot trösklarna. Allt det går ju att laga, det finns massor av duktiga svetsare, så det måste man inte göra själv.
Sedan är det ju lite beroende på årsmodell, de tidigaste hade framrutan hängande i gummilist, de senare hade rutan limmad, det verkar vara vanligare med rost runt rutan på de senare.
Finns väl inga särskilda mekaniska problem, kolla så inredningen är hel, de flesta har ju gått långt och fina inredningar blir det alltmer ont om.
/greenbay
#462463
Det vanligaste roststället är ju skärmkanterna bak samt skarven mellan kaross och tröskel och infästningen av skärmarna fram. Sedan kommer väl golvet ut mot trösklarna. Allt det går ju att laga, det finns massor av duktiga svetsare, så det måste man inte göra själv.
Sedan är det ju lite beroende på årsmodell, de tidigaste hade framrutan hängande i gummilist, de senare hade rutan limmad, det verkar vara vanligare med rost runt rutan på de senare.
Finns väl inga särskilda mekaniska problem, kolla så inredningen är hel, de flesta har ju gått långt och fina inredningar blir det alltmer ont om.
/greenbay

Ok. Det är noterat! Ska försöka kolla där.
#463185
Ja jag var och såg på den men det blev inte affär. Verkade inte vara rostig under men båda bakskärmarna var rätt rostiga och hål i båda framskärmarna. Dessutom riktigt repad. Tveksam koppling. Det enda som var hyfsat var motorn, den gick bra. Han skulle ha 9000 för den. Hade kunnat betala 3-4 tusen kanske. Mkt att göra på den. Kanske finns det inte någon vettig kvar? Alla upprostade?
#463288
Finns nog en hel del kvar men är dom bra "säljer dom sig själv" och kommer inte ut på blocket och liknande. Problemet med 140 var att de blev "bruksbilar" fortare än tex. Amazonen och när folk fick upp ögonen för dom så fanns det inte många kvar! Min favorit bland 140 är 73an, där slipper man de hiskeliga stötfångarna som kom 74 men det är ju en smaksak.
#463482
Du har rätt i att -73an är fin! Min gamla pappa har en -74 som han ägt sen -77. Men den har gått 40000mil. Rostig i båda bakskärmarna och i höger framskärm. Rostfri i övrigt. Ska nog börja försöka göra nåt åt den men är ju ingen svetsare eller motorrenoverare. Den tar ju lite olja men inte så farligt, kanske skulle det räcka med byta kam och renovera toppen? Är det någon som har några åsikter?
#463732
-74:ans främre stötfångare är perfekt i garaget. Utmärkta att klättra på när det är svårt att nå saker på de översta hyllorna! Med fyra Bosch Knick 180mm från 70-talet blir utseendet bättre balanserat. Vilken V70 kan bära upp extraljusen lika snyggt?
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]