Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niu
tjo
har problem med min fars bil.

hanns bromsar slutade ta och pedalen gick i botten.
jag såg att beläggen och skivor va dåliga. så jag bytte backar, skivor och bakoken för pbromsen kärvade på dom.

skulle lufta systemet men får inte upp något tryck alls. går inte pumpa upp något tryck alls. och det läcker ingen broms vätska.
huvudbrom cylinder? eller va tror ni? nu har (!) lampantänts
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag förmodar att du kollat att det finns bromsolja i behållaren.
Det troliga felet är huvudbromscylindern.

Mvh GK
av niu
nu har jag bytt huvudbromcylinder och fick upp trycket lufta runt om. men givet vis va det en nippel som rostat fast och gick av. så på de oket prova jag att släppa och dra åt broms slangen i stället när jag lufta :) vet inte om detta funka tyckte de skulle bli typ samma sak. men så fort man startar bilen måste man pumpa för att få någon broms värkan. så jag förmodar att de bara bli till att byta oket och lufta igen. så förhoppnings vis så funkar det sen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Prova med en skruvutdragare, finns 2 varianter en som an slår in och sedan skruvar ut resterna av nippeln eller en typ som är lite konformad och gängad "åt fel håll" och den typen tror jag är lämpligast för detta jobb. Det folkliga namnet för det sistnämnda verktyget är "svinpitt" :oops:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Sk. Grispittar funkar sällan eller aldrig eftersom dom tyvärr utvidgar det dom ska skruva ut iom. att dom är koniska och drar åt andra hållet och då får det att sitta ännu hårdare ?:-/ Ja du måste eller bör försöka att ta ur den som gått av :-O) I värsta fall borra med liten borr och sen försöka få ur det som sitter kvar, ibland funkar det att bryta loss det kvarvarande med en liten mejsel och om det inte funkar så borr lite större borr men inte lika djupt och försök igen :mrgreen: och glöm inte att försöka att värma också oftast så brukar en vanlig varmluftspistol funka som värmekälla, det tar bara lite längre tid och se upp så att du inte smälter någon annan gummidetalj i framvagnen, utan rikta värmen dit där den ska vara.
Och Lycka till :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad jag hört skall det tydligen fungera bra att svetsa dit en mutter på luftnippeln.
Lägg bara muttern över och svetsa i hålet. När den är ditsvetsad så försök att lossa direkt eftersom värmen hjälper till.
av candyman88
hej jag har exakt samma problem som du.. bytte huvudbroms cylinder men problemet kvarstår?? :-(O) . men i mitt fall så kan jag inte lufta bromsarna ens.(NIPPLARNA har rostat fast) så jag har inte luftat än... men hur funka det för dig efter att du lufta systemet? funkar det igen som det ska?? MVH
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]