Steff 99 skrev:mikebike skrev:Twendor skrev:Tror ikke den sparer drivstoff, men man kan få en bedre kjøreopplevelse.
Min XC60 har manuell växellåda.... 
Även på en högteknologisk bil som XC60 finns det en del som väljer att ha kvar vissa nostalgiska delar för att ha kvar känslan från bilens födelse från ett tidigt 1900-tal :lol:
Eller så avstår man från att punga ut 17000:- för att få högre förbrukning och sämre prestanda?
Jag skulle inte ha något emot en automatiserad manuell låda, men aldrig någonsin att jag köper en bil med hydraulisk momentomvandlare!
De flesta provkörningsbilar hos Volvos återförsäljare har automatlåda, så jag har kört några av den senaste generationen.
Jag hatar verkligen känslan när man gasar lite lätt för att öka hastigheten för att byta körfält eller köra om en bil på motorvägen och det enda som händer är att varvtalet och ljudnivån ökar. Besviken så trycker man lite hårdare på gasen och då växlar lådan ned ett eller två steg, med ännu högre varv och ljud som resultat.
Gillar man att köra bil är inte automatlåda med hydraulisk momentomvandlare något alternativ. Apropå "bedre kjøreopplevelse".
Fast jag har ju svårt att tycka att en SUV med 163 hkr dieselmotor är direkt sportig.
Min gamla är ganska sportig (för att vara en Volvo-kombi):
En tidigare "sportbil":
Ännu tidigare: