Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grymt bra Volvo, endelig sportsfunksjon på XC60 D3-awd automat(163hk-420nm) :D
Twendor
Twendor skrev:Grymt bra Volvo, endelig sportsfunksjon på XC60 D3-awd automat(163hk-420nm) :D
Twendor
Menar du att det kommer som standard på D3 -AWD automat, i såfall vilken produktionsvecka ?
Den som jeg kjørte i dag, hadde denne funksjonen.
Og sammenlignet med min My10 var det en helt annen opplevelse.
Den hadde en annen gassrespons og var rappere i gearingen. Tror ikke den sparer drivstoff, men man kan få en bedre kjøreopplevelse.
Vet ikke når den var produsert, men etter uke 40.
Twendor
Man kanske skulle dra iväg ett mail till Volvo och fråga om även D3 MY11 går att mjukvaru-uppdatera, lika D5.
Nån som vet vart man mailar för att få svar från Volvo?
mikebike skrev:
Twendor skrev:Tror ikke den sparer drivstoff, men man kan få en bedre kjøreopplevelse.
Min XC60 har manuell växellåda.... :wink:
Även på en högteknologisk bil som XC60 finns det en del som väljer att ha kvar vissa nostalgiska delar för att ha kvar känslan från bilens födelse från ett tidigt 1900-tal :lol:
Steff 99 skrev:
mikebike skrev:
Twendor skrev:Tror ikke den sparer drivstoff, men man kan få en bedre kjøreopplevelse.
Min XC60 har manuell växellåda.... :wink:
Även på en högteknologisk bil som XC60 finns det en del som väljer att ha kvar vissa nostalgiska delar för att ha kvar känslan från bilens födelse från ett tidigt 1900-tal :lol:
Eller så avstår man från att punga ut 17000:- för att få högre förbrukning och sämre prestanda?
Jag skulle inte ha något emot en automatiserad manuell låda, men aldrig någonsin att jag köper en bil med hydraulisk momentomvandlare!
De flesta provkörningsbilar hos Volvos återförsäljare har automatlåda, så jag har kört några av den senaste generationen.
Jag hatar verkligen känslan när man gasar lite lätt för att öka hastigheten för att byta körfält eller köra om en bil på motorvägen och det enda som händer är att varvtalet och ljudnivån ökar. Besviken så trycker man lite hårdare på gasen och då växlar lådan ned ett eller två steg, med ännu högre varv och ljud som resultat.

Gillar man att köra bil är inte automatlåda med hydraulisk momentomvandlare något alternativ. Apropå "bedre kjøreopplevelse".
Fast jag har ju svårt att tycka att en SUV med 163 hkr dieselmotor är direkt sportig. :wink:

Min gamla är ganska sportig (för att vara en Volvo-kombi):
Bild

En tidigare "sportbil":
Bild

Ännu tidigare:
Bild
Alfan och BMW , där finns det sportbilsvibbar , men den röda skåpbilen saknar väl det mesta av dessa vibbar 8)

XC60 är inget man åker bana med precis, men den är ganska bra för att frakta runt golfbagen..
Steff 99 skrev:Alfan och BMW , där finns det sportbilsvibbar , men den röda skåpbilen saknar väl det mesta av dessa vibbar
Fast Volvon har betydligt fler hkr......och även ungefär 400 kg övervikt. :wink:

Jag tänker inte skjutsa några golfbagar, men ett antal cyklar, rådjur och vildsvin hoppas jag skall få en åktur! :mrgreen:
Hyffsat OT :roll:

Hoppas det går att få mjukvaru-uppdatering på D3 lika D5 :lol:

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]