Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Har ägnat delar av gårdagen och dagen till att byta okhållare, bromsbelägg och skivor fram på gammelvolvon. På höger sida gick det extremt tungt att få tillbaka kolven. Polygripen räckte inte till, utan fick ta till en storlek större rörtång och ta i så knogarna vitnade.

Hur trögt ska det gå att ta tillbaka kolven? Det kanske är dags att byta oken också. I övrigt gick arbetet bra, har betydligt bättre känsla i pedalen nu.
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, det gjorde jag ju inte, tänkte inte på det. Hmm, slangar som uppträder som backventiler har man ju hört talas om, närmast är kollegan som hade en 940 -91:a som bromsarna skrek på tack vare det.

Man ska nog byta slangarna i alla fall, om det är original har de suttit där i 15 år. Oken var rostiga men gummit på kolvarna var OK. Men det får bli nästa månad, lite utgifter i taget.

Gillar inte de där glidpinnarna, det har alltid suttit fast de gånger jag bytt. Gissar att det var det som var problemet här, pedalen tog långt ner innan bytet, nu är det OK. Gissar att oket vred sig när man bromsade och sedan fjädrade tillbaka.
Användarvisningsbild
av päpplet
om du tar bort beläggen och pumpar ut kolvarna halvvägs så kan du lyfta på skydden och kolla hur kolvarna ser ut. Är dom rostiga så kromet börjar bli noppigt är det bara att byta kolvar eller ok. Men prova och gnugga med fingret först ifall om det bara är gammalt torkat bromsfett som ser ut som rost.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]