Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zorro1981
Hej

Är ny här men tror detta är rätt ställe att fråga på.
Saken är den att jag har en 89års mod 740 glt och i motorrumet sitter det en bensinmotorvärmare.
Som jag skulle vilja ta bort men jag vet inte hur jag ska göra anledningen är att slangarna bara läker vatten
hela tiden och jag har inte en aning om hur den fungerar finns det någon som kan ge en detaljerad bes om hur jag tar bort den.
av Rådlös
Är du medveten om att det blir vinter snart? Då är den där värmaren värd guld.
Det är förmodligen lättare att byta slangarna än att ta bort värmaren och få med alla kablar och tiduret i komplett och god ordning, så att du t.ex. skall kunna avyttra dom till någon annan.

Om det är en Volvo Flygmotor 091 B, en rund rostfri burk som ser ut ungefär som en gammaldags, men liten dammsugare, så fungerar den så här:
Detta är enbart en vattenvärmare. Den värmer bara motorns kylvatten. Ingen luft som gamla tider motorvärmare. För att få värme i kupen, så finns det automatik som kör den ordinarie kupefläkten när vattnet har blivit varmt. Du behöver inte röra något mer än att se till att det ordinarie värmereglaget står på varmt. Sedan får du naturligtvis ställa in tiduret också, men det är inte så svårt.
Den här fläktautomatiken är termostatstyrd, termostaten lär sitta under främre passagerarstol, stoppar fläkten när det är omkring 20° i kupen. Dröjer det innan du kommer till bilen, och temperaturen sjunker, så startar fläkten igen och går tills det blir varmt. Även värmaren är termostatstyrd och stoppar när vattnet har blivit varmt, men går ytterligare om du inte kommer på beräknad tid.
Gamla tiders värmare kunde blåsa varmluft direkt in i kupen så att det blev 60 - 70°. Till nytta för vem? Det går inte att sitta i en bastu och köra bil samtidigt.

Så jag föreslår att du byter slangarna i stället. Det sitter en elektrisk cirkulationspump på slangarna bredvid värmaren. Den är av plast och det händer att den spricker med tiden. Volvo tar minst 2000 kr för denna, men exakt samma pump finns som båttillbehör för nästan halva priser. Det finns en aktuell tråd på forumet om detta där du kan läsa mer. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=59865 Läs hela tråden så får du veta mer om pumpen.

Numera har Volvo Flygmotor sålt konstruktionen av den här värmaren till Eberspächer, så dom ger service och eventuella reservdelar.

Mer att läsa och lära: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=34417
och här
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=23065
av rd350
Klart du ska ha värmaren kvar! De är väldigt driftsäkra och mår bäst av att användas så mycket som möjligt. Det som brukar "fela" är vattenpumpen som nämnts, bränslepumpen som brukar behöva en liten smäll om den inte varit i gång på länge, rengöring av det lilla "insprutningsröret" som går in i värmaren och allmän översyn av kontaktstycke och säkring som det brukar bli lite kontaktfel i.
av zorro1981
Rådlös skrev:Är du medveten om att det blir vinter snart? Då är den där värmaren värd guld.
Det är förmodligen lättare att byta slangarna än att ta bort värmaren och få med alla kablar och tiduret i komplett och god ordning, så att du t.ex. skall kunna avyttra dom till någon annan.

Om det är en Volvo Flygmotor 091 B, en rund rostfri burk som ser ut ungefär som en gammaldags, men liten dammsugare, så fungerar den så här:
Detta är enbart en vattenvärmare. Den värmer bara motorns kylvatten. Ingen luft som gamla tider motorvärmare. För att få värme i kupen, så finns det automatik som kör den ordinarie kupefläkten när vattnet har blivit varmt. Du behöver inte röra något mer än att se till att det ordinarie värmereglaget står på varmt. Sedan får du naturligtvis ställa in tiduret också, men det är inte så svårt.
Den här fläktautomatiken är termostatstyrd, termostaten lär sitta under främre passagerarstol, stoppar fläkten när det är omkring 20° i kupen. Dröjer det innan du kommer till bilen, och temperaturen sjunker, så startar fläkten igen och går tills det blir varmt. Även värmaren är termostatstyrd och stoppar när vattnet har blivit varmt, men går ytterligare om du inte kommer på beräknad tid.
Gamla tiders värmare kunde blåsa varmluft direkt in i kupen så att det blev 60 - 70°. Till nytta för vem? Det går inte att sitta i en bastu och köra bil samtidigt.

Så jag föreslår att du byter slangarna i stället. Det sitter en elektrisk cirkulationspump på slangarna bredvid värmaren. Den är av plast och det händer att den spricker med tiden. Volvo tar minst 2000 kr för denna, men exakt samma pump finns som båttillbehör för nästan halva priser. Det finns en aktuell tråd på forumet om detta där du kan läsa mer. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=59865 Läs hela tråden så får du veta mer om pumpen.

Numera har Volvo Flygmotor sålt konstruktionen av den här värmaren till Eberspächer, så dom ger service och eventuella reservdelar.

Mer att läsa och lära: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=34417
och här
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=23065
ockej mitt nästa problem är att allt bara läker och det värkar som slangklämorna spänner upp sig själv fattar inte hur.
Sen efter detta inläg skrevs i går så gick en plastbilt som som det sitte tr en givare på tror det är vaten kranen mitt av så jag fick koppla bort den så nu går slangen från kupen rakt in i röret som den satt på istället får spel
av Rådlös
Slangklämmor blir gamla och rostar sönder och släpper greppet. Det finns rostfria att köpa. Gummislangar blir hårda och förlorar sin spänst. Då spricker dom lätt. Så du ser att det är ändå ett läge för byte av dåliga slangar. (Glykol är oftast dyrare än gummislangar).
Den givaren som du beskriver, antar jag är termostaten till kupevärmen. Den skall hålla inställd temperatur på varmluften även om utomhustemperaturen skiftar. Till Volvo 200 är det en av dom billigare reservdelarna. Jag antar att det är en motsvarande till din 700. Kolla på Skruvat, som du har i reklamen på den här sidan i överkanten på fönstret. Fyll i ditt regnummer, utan mellanslag och gå vidare, så får du dom delar du behöver.
av zorro1981
Rådlös skrev:Slangklämmor blir gamla och rostar sönder och släpper greppet. Det finns rostfria att köpa. Gummislangar blir hårda och förlorar sin spänst. Då spricker dom lätt. Så du ser att det är ändå ett läge för byte av dåliga slangar. (Glykol är oftast dyrare än gummislangar).
Den givaren som du beskriver, antar jag är termostaten till kupevärmen. Den skall hålla inställd temperatur på varmluften även om utomhustemperaturen skiftar. Till Volvo 200 är det en av dom billigare reservdelarna. Jag antar att det är en motsvarande till din 700. Kolla på Skruvat, som du har i reklamen på den här sidan i överkanten på fönstret. Fyll i ditt regnummer, utan mellanslag och gå vidare, så får du dom delar du behöver.
ok tackså mycket för svaret
men saken är den att jag bytt både slangklämmorna sammt slangarna kan spänna dom i dag och om 2 dagar får jag spänna dom igen fattar det inte
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]