Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JockeW
#454959
Halloj
Tänkte kolla om nån kunde ge ett par tips ang. en Volvo 940 -94 med B230FD
Har felkoderna 113 och 232 på den.
Kan det vara fel på lambdan som kan orsaka båda dessa koder?
Har sökt runt lite för att hitta något sätt att mäta lambdan men inte hittat någon om bilar med trepolig kontakt, hittade bara på något annat forum att man kunde skada lambda genom att skicka mätström genom den.

vidare tappar bilen effekt runt 4-4500 varv beroende på växel, så kan väl tyda på att den får för lite bränsle?
Har nollat den en gång, och är inte helt hundra men tror att förra gången jag läste av så var det felkod 231 och som sagt 232 denna gången vilket känns lite konstigt.
Senast redigerad av 1 JockeW, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#454966
113 gäller styrenhet eller kortsluten Lambdasond.
232 gäller Lambdareglering, mager eller fet blandning vid tomgång.

Mvh GK
av JockeW
#454987
Japp, innebörden har jag läst mig till i how to tråden, det jag grunnade på var hurvida jag kan mäta lambdan, samt om ett ev fel på den skulle gennerera felkod 232 (vilket ju känns lite troligt) samt symptomen med att den tappar kraft när den kommer upp i varv vid belastning eller om det beror på något annat. Jag har läcksökt rnt insug o slangar med startgas, tyvär inte haft möjlighet att kolla bränsletrycket.
av JockeW
#456782
Lambdasond och filter bytt, tyckte bilen gick riktigt bra när jag körde den. Stängde av, lät denstå några timmar och sedan gick den kass när jag startade den, hade problem att varva upp osv, hostade mest, och efter ett tag tändes lampan och samma koder var tillbaka.
Sedan stod den (nån dag eller så) och tyckte vid senaste körningen att den gick bra igen.
Några tips?
#456938
Kan vara följande orsaker.

Bränslepumpsrelä, igensatt bränslefilter, bränslepump, förträngning i bränsleledning eller dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Jag tror att du måste få bränsletrycket uppmätt på något sätt.

Mvh GK
av tuxedo
#457000
Det kan även vara LMM (luftmassmätaren) vid denna felkod.

1. Kontrollera luftmassmätarens stomanslutning på insugn. röret.
2. Rengör och oxidationsskydda kontaktstycket med kontaktspraj.
Sätt tillbaka kontaktstycket.
3. Slå på tändningen.
Anslut en voltmeter mellan ansl.3 (på på kontaktstyckets baksida) och jord.
Voltmetern ska visa 1,4 volt.

//tuxedo.
av FXWG
#458441
JockeW skrev:Lambdasond och filter bytt, tyckte bilen gick riktigt bra när jag körde den. Stängde av, lät denstå några timmar och sedan gick den kass när jag startade den, hade problem att varva upp osv, hostade mest, och efter ett tag tändes lampan och samma koder var tillbaka.
Sedan stod den (nån dag eller så) och tyckte vid senaste körningen att den gick bra igen.
Några tips?
Det är väl inte så att lambdan är inköpt på Biltema???? Det skulle isf vara en högst trolig orsak till problemet:D Mvh/fxwg
av JockeW
#458863
Nej en Bosch lambda från mekonomen, dvs ingen universal eller så.
Lmm mätt och var ok
Bränsltrycket var 2,5bar på tomgång och ökar lite om man gasar till (ca3). Mätaren jag har lånat kopplas in på utgående bajonett på bränslefiltret. Är det lågt tryck?
När jag körde bilen idag tyckte jag att den gick sämre när den var kall, vid uppstart var den väldigt svår att varva upp, utan man fick varva upp den sakta, och gick bättre efter ett tag när den kommit upp i temp. Kan det vara nån givare eller relä som spökar som skulle kunna generea symptomen och felkoderna?
av JockeW
#459809
Kollade över tänddelarna, dessa var i mycket dåligt skick, så bytte allt inkl kablarna, dock går den fortfarande lika dåligt, känns som den missar lite på tändningarna och som sagt när man kör den så tappar den orken nästan helt över 4000 medan det går bra att varva upp den när man står och "torrvarvar"
#459863
Har du kollat bränslesystemet enlöigt mitt förslag ovan?

Mvh GK

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]