Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan, Är nybliven Volvo 940 ägare, Mycket nöjd en så länge Smile
Jag har en liten fråga till alla som kan Volvo här, Det är så att jag känner att det klickar/klonkar i ratten, typ som när jag åker i ca 70 kmh & ska svänga vänster/höger så vrider jag ratten 4 till 5 cm & så känner jag att det ta emot & sen hugger det till eller vad man ska säga, efter det så styr den som vanligt igen. lika åt båda hållen. alltid vid ca 4 till 5 cm. står jag stilla med bilen igång så vrider jag lika dant så klonkar det eller vad man ska säga, man känner i ratten att nått är knas.. har haft min sambo vridit på ratten då bilen var igång & jag hör klonkandet men ser inget, kände på vardera hjul & man känner samma klonk som i ratten.. stänger jag av bilen & slår på tändningen & vrider samma så är det ingenting det går allmänt trögt, känns som ingen servo, men antar att det inte ska vara då bilen inte är igång.. Kan poängtera att fjädrarna fram är kapade men inge mycket. ganska stilrent.. Nybesiktigad för 1 mån sen med blankt papper.. Serveon förövrigt känns bra. inge tung eller nått.. Så jag hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven. skulle vara evigt tacksam... mitt första inlägg. tack alla. Har googlat i några dagar men finner inget vettigt..

MVH

ha en bra dag...
Provkörde en 945 -95 för ett par månader sedan och där "klonkade" det i ratten precis som du beskriver. Ägaren sa att servopumpen läcker, och det låter så när det är lite olja. Vet inte om det var sanning, men kan ju vara värt att kolla.
Sitter under bromsservot i motorrummet.
Spruta ner den med tex vapenolja och vrid på ratten några gånger.
Använd inte 5-56 eller liknande rostlösare.
hejsan
Byt den nedre knuten innan den låser sig och det blir omöjligt att styra, har själv varit ute för detta fenomen.
Den kostar en del men ..............
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]