Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borje
Hej!

Jag har en 240 -88 Motor 230F. 6100mil
Jag undrar över hur man monterar bort vevaxelsremskivan.
Vad behöver jag för verktyg?
Sitter remskivan på kona?

Hälsningar
Borje
av mittipannan
vevaxelremskivan tar du enklast bort med mutterpurra men då måste fläktkåpan bort. hylsa 24 eller liknande i centrum. sen är det bara att bända bort med tex en skruvmejsel. alternativt dragskaft och mothåll i stället för mutterpurran och då kanske man slipper fläktkåpan. det sitter bara som en klack som ser till att den inte kan snurrar när den är monterad.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja använder volvos original spärrverktyg när jag lossar muttern ;) De är bra att ha när den ska dras igen, 135 Nm vill jag minnas. Du vill inte att den lossnar igen, de gjorde den för mig när jag drog med fel moment och de va inte skoj ^^
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag vet så skall det vara 60 Nm i steg 1 och 60 grader i steg 2, i alla fall enligt Haynes

På B21 och B23 skall det vara 165 Nm

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
gnestakalle skrev:Vad jag vet så skall det vara 60 Nm i steg 1 och 60 grader i steg 2, i alla fall enligt Haynes

På B21 och B23 skall det vara 165 Nm

Mvh GK
Jo visst de har du rätt i, 165 på b21/23 och 60nm/ 60 grader på b230 ja ;) Hårt ska de dras i alla fall.
av Borje
mittipannan skrev:vevaxelremskivan tar du enklast bort med mutterpurra men då måste fläktkåpan bort. hylsa 24 eller liknande i centrum. sen är det bara att bända bort med tex en skruvmejsel. alternativt dragskaft och mothåll i stället för mutterpurran och då kanske man slipper fläktkåpan. det sitter bara som en klack som ser till att den inte kan snurrar när den är monterad.

Jag tackar för svaren.

Jag undrar över vad mutterpurra är för något.
Någon som kan förklara.

/Borje
av Rådlös
Jag hakar på Dalles svar här.
Med muttermaskin tänker man ju sig oftast en tryckluftdriven, som finns på alla verkstäder. Speciellt däckverkstäder. Men inte hos gemene man. Det är dock ingen katastrof med detta, dom finns nämligen som elektriska maskiner. Som om inte det vore nog, så är det ofta priskrig med dom. Häromdagen såg jag ett pris, 400 kr på Clas Ohlson, men dom finns även på "alla" dom större prylvaruhusen, Biltema, Jula, Mekonomen etc. etc.
Dom är kraftiga och har ett max vrid på 325 Nm. I många fall är detta i mesta laget, men då kan man köpa en momentstång, en stålstång som sviktar och vider sig/fjädrar vid ett visst moment. Jag vet att Jula har dom. Säkert dom andra också.
Maskinen är ovärdelig när man skall skifta sommar och vinterdäck. Den har vanligt ½" fyrkantfäste för hylsor. Några s.k. krafthylsor medföljer i köpet, avsedda för fälgmuttrar.
När du har bytt till vinterdäcken om en månad kommer du inte att ångra att du köpte en sådan maskin. :wink: :roll: :)

Ett tillägg: Så här ser momentstängerna ut. Detta är ett helt sortiment och dom har en färgkod för sitt eget moment, men man kan köpa dom lösa styckvis.

Bild
av Borje
Jag har nog utryckt mig otydligt.
Problemet för mig ligger i att få bort remskivan från axelsen när skruv och bricka bortagna.
Hur gör proffsen?
Har de verktyg till det momentet?

/Borje
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jaha... Ja själva remskivan sitter ju inte på kona i alla fall. Men när den sitter för hårt och man inte kommer åt att slå med klubba så är avdragare det bästa att använda. Gäller bara att du har en stor en som rår på skivan.

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]