Jag hakar på Dalles svar här.
Med muttermaskin tänker man ju sig oftast en tryckluftdriven, som finns på alla verkstäder. Speciellt däckverkstäder. Men inte hos gemene man. Det är dock ingen katastrof med detta, dom finns nämligen som elektriska maskiner. Som om inte det vore nog, så är det ofta priskrig med dom. Häromdagen såg jag ett pris, 400 kr på Clas Ohlson, men dom finns även på "alla" dom större prylvaruhusen, Biltema, Jula, Mekonomen etc. etc.
Dom är kraftiga och har ett max vrid på 325 Nm. I många fall är detta i mesta laget, men då kan man köpa en momentstång, en stålstång som sviktar och vider sig/fjädrar vid ett visst moment. Jag vet att Jula har dom. Säkert dom andra också.
Maskinen är ovärdelig när man skall skifta sommar och vinterdäck. Den har vanligt ½" fyrkantfäste för hylsor. Några s.k. krafthylsor medföljer i köpet, avsedda för fälgmuttrar.
När du har bytt till vinterdäcken om en månad kommer du inte att ångra att du köpte en sådan maskin.

:roll: :)
Ett tillägg: Så här ser momentstängerna ut. Detta är ett helt sortiment och dom har en färgkod för sitt eget moment, men man kan köpa dom lösa styckvis.