I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Har bytt turbo på min 740.
gamla turbon var en garrett och därmed separat dumpventil, nya är en mitsubishi med dumpen moterad på turbon.

Är det dumt, dåligt, ofarligt, farligt osv att åka med dubbla så länge tills jag fixat det?

hur hade ni gjort

* pluggat mitsubishidumpen och kört med den gamla orginaldumpen.
* köpt nya rör utan t-kopplingar och helt enkelt moterat bort gamla dumpen.
* pluggat mitsubishidumpen och istället kopplat in denna http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std som jag har liggandes hemma oanvänd.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det rent prestandamässigt bästa är ju att att ha en ventil som är kopplad mellan inloppsröret mot turbon och tryckröret på den kalla sidan av intercoolern, alltså röret som går mellan ic och spjället.
Användarvisningsbild
av Dalmans
så antingen den gamla orginaldumpen eller den från kl racing med andra ord?
tror du det är någon större skillnad på dom två dumparna, det är ju ändå bara den billigaste återcirkulerande från Kl racing.
Användarvisningsbild
av Dalmans
använder denna tråden till lite andra frågor jag har som uppkommit av turbobytet.
gjorde en skitful bild i paint för att lättare förklara.

Bild

Svarta streck illustrerar slang
Den högra bilden visar hur vakumslangarna satt monterade innan turbobytet, en förgrening till dumpen, och en till Wastegaten, vilken gick igenom en pysventil.

Vänster visar hur det ser ut nu.
nu till frågor
- Visst ska väl pysventilen flyttas och istället sitta mellan turbo och WG, på den lilla korta slang som går där ?
- När jag har pysventil behöver jag icke skruva på stången till wgn för att ändra laddtryck utan helt enkelt ändra direkt på ventilen?
- har hört något att WGn ger mer effekt eller nått om man pluggar ingången till turbon från WGn och istället kopplar in wgn som vänstra bilden innan?
Användarvisningsbild
av vetten
Ta bort den "nya" dumpen så att pysventilen hamnar rätt som den satt på den gamla.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Sätt ett t-kors på slangen till gamla dumpen och dra en slang därifrån till den nya.

Wastegaten funkar bäst om man drar en slanf från uttaget på kompressorhuset till wg, och då sätter man pysventilen om man nu av någon anledning vill ha en sån på den slangen
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]