S80/V70N (S60 också ifall jag minns rätt) har ett konstruktionsfel på främre krängningshämmarstag. Efter en tids åkande med bilen (normal körning) så blir dessa så pass utslitna att man hör ett "klonkande" ljud när man svänger och kör över ojämnheter. Det är lätt att byta och kostar inte så mycket dock, men är ändå ett vanligt fel. På de senaste modellerna ska detta problem vara borta så vitt jag vet. Några fler nackdelar kan jag inte såhär på rak arm, men kolla in nedanstående hemsida, där finns det nog några till.
Sedan så brukar det generellt vara så att tidiga årsmodeller av en modell lider av "barnsjukdomar" som vid senare årsmodeller brukar vara åtgärdade.
Precis som Loner skrev så finns risken för högre servicekostnad på V6:an. Det är i regel även dyrare att laga en sexcylindrig motor ifall det uppstår något strul med den.
Jag tipsar dig att kolla in nedanstående hemsida. Det är Bilprovningens begagnadbilsguide där det står en del info om bilarmodellers starka och svaga punkter. Det är alltså köpguider där man kan se vilka vanliga brister vissa modeller har, ungefärlig ägandekostnad etc.
http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Lycka till med ev. bilköp!