Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av What
Har fastnat för S80 (fråga inte varför men så ar det) och undrar va man ska tänka på när det gäller den modellen.
Motoralternativen som gäller är 2.4t och 2.9 V6.
Årsmodeller??? för och nackdelar?
:roll: :roll: 8) :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
Vet inte mycket om S80, men 2.4T motorn är ju en ganska vanlig motor i s60/v70/s80,
sexorna är inte direkt vanliga, så risken för högre servicekostnaderpå dessa finns ju.

/L
Användarvisningsbild
av Ramon
S80/V70N (S60 också ifall jag minns rätt) har ett konstruktionsfel på främre krängningshämmarstag. Efter en tids åkande med bilen (normal körning) så blir dessa så pass utslitna att man hör ett "klonkande" ljud när man svänger och kör över ojämnheter. Det är lätt att byta och kostar inte så mycket dock, men är ändå ett vanligt fel. På de senaste modellerna ska detta problem vara borta så vitt jag vet. Några fler nackdelar kan jag inte såhär på rak arm, men kolla in nedanstående hemsida, där finns det nog några till.

Sedan så brukar det generellt vara så att tidiga årsmodeller av en modell lider av "barnsjukdomar" som vid senare årsmodeller brukar vara åtgärdade.

Precis som Loner skrev så finns risken för högre servicekostnad på V6:an. Det är i regel även dyrare att laga en sexcylindrig motor ifall det uppstår något strul med den.

Jag tipsar dig att kolla in nedanstående hemsida. Det är Bilprovningens begagnadbilsguide där det står en del info om bilarmodellers starka och svaga punkter. Det är alltså köpguider där man kan se vilka vanliga brister vissa modeller har, ungefärlig ägandekostnad etc.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Lycka till med ev. bilköp!
Användarvisningsbild
av mane
Generellt sett så skall man nog undvika modellerna före modellår 2000 då de ofta hade en hel del barnsjukdomar/elfel etc. Annars är det väl de generella problemen som P2x-bilarna dras med - framvagnsdetaljer. Kontrollerna nog alla detaljer där, spindelleder stag etc.
Men det "dyraste" modellfelet på de 5-cyl. motorerna är väl packningen mellan motor och växellåda - ser till att det inte är något läckage. För det ger "minuspoäng" hos bilprovningen samt att bytet går väl loss på runt 10000:-

Sedan är väl min rekommendation att välja en 2.4T, betydligt piggare/trevligare och lättare att hitta än den lite "sura" raka sexan. Den försvann för övrigt för att turbofemma var bättre.
av Perra N
Se till att du hittar en bil som är noggrannt servad. Då kommer du att ha mycket mindre utgifter, och därmed mer pengar över till annat kul.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]