Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska lämna in en topp på trimning nu och undrar hur mycket blocket tål innan något havererar.

Tex så funderar jag på att ändra varvstoppet i boxen så det maxat 8000rpm, men hur mycket planing av toppen klarar stakarna av?

Killen som ska fixa med toppen kan det mästa men han måste veta vad motorn tål så han inte lägger ner jobb på toppen så motorn rasar.

Kommer förmodligen att bli ett extraktorgrenrör på med sen.

Han kommer att ändra om i förbränningsrummen o porta kanalerna o behövs det så monteras även större ventiler.

Sen blir det en kam efter vad som är lagom till toppen o att bilen släpper på ettan tvåan och trean när man lägger i växeln, just nu så släpper den på ettan och bara ett litet lätt däck tjut när man lägger i tvåan.
Kan nog garantera att underdelen håller med dom pengarna du vill lägga ut på effekthöja en sugmotor.
Rödblockarna 85-86-87 de sk lågfriktionsmotorerna har smalare vev(56mm mot 63mm om jag inte missminner mig) än tidigare o senare årsmodeller.

Ska du varva en rödblockare är en balansering av motorn ett måste.
Stakarna du har är de klenaste som suttit i en rödblockare. Vet inte vad dom klarar men 200hk utan spikningar etc borde gå.

Kolvarna börjar wobbla nånstans vid 7-7500varv i motorn så du ska inte varva för mycket för då ökar slitaget väldigt mycket.

Det är väl en F antar jag? I så fall klarar stakar och motor att plana en hel del eftersom kompressionen redan är ganska låg.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]