Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John1
Undrar om det är möjligt att byta bara spindelleden på en en V40 99a? En del säger ja andra säger att hela länkarmen måste bytas!
av stagesix
spindelleden måste pressas ut och sitter med någon speciell säkring mot länkarmen.
har för mig att Biltema säljer komplett länkarm m. spindel. Skulle köpa komplett så man slipper hålla på. Men det går att byta bara massa jobb dock, verkar det som. Tittade runt på webben en snabbis

annars har mekonomen komplett för 1200kr. Verkade dock lite dyrt.

btw. du åker på en hjulinställning på det också om du byter sånt ^^ 1000kr på mekonomen eller gör det själv (kanske inte blir perfekt) med haynes mekbok

/stagesix
av John1
Tack Stagesix!

Jag frågade Volvo och där sade dom att man inte behöver göra någon hjulinställning efter att länkarmen bytts ?:-/

Jag beställde länkarm inkl. spindelled på skruvat.se för 750 kr, antar att det är jämförbar kvalitet som mekonomen, meca och resten.
av stagesix
hyffsad lätt att byta, banka så att konan exanderar så trillar den ut till slut. måste dock bankas med slägga redigt hårt på sidorna.
Har precis tagit isär hela styrspindeln och lagerhus. Rediga smällar från 10tons pressen när grejerna började lossna xP

Lycka till!

/stagesix
av John1
När jag kollade på Biltemas hemsida så hittade jag bara länkarm för årsmodell 01-04. Men nu när jag tittar igen så finns det även 96-00 :shock: Lite småbittert, men men......... Tack för infon i alla fall. Hoppas det går lika fort för mig att byta den som för dig :P . Brukar tyvärr ha oflyt med sånt!
av sunilx
Köp inte biltemas länkarm! framhjulet blev längre fram och tog i skärmen när man svängde! och hjulvinkeln helt åt helvetet! så hände iallafall på min t4 -98
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]