Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mustangpelle
Har en V40 som jag inte haft så länge.
Nu snart dags för 1-a besiktning och går då över allt innan.

Då märkte jag att de båda oranga små P-ljusen på yttre delen av stötfångaren hela tiden lyser.
Oavsett hur jag vrider ljusomkopplaren så lyser de hela tiden.
Ska det verkligen göra det och är det lagligt så man inte får en larvig 2-a på det?

De bakre P-ljusen är alltid släckta och går inte tända heller?!?!?

Jag kollade kopplingarna till P-ljusen och allt är original och helt orört.

P-ljusen som sitter i strålkastar pottan fungerar som de ska när man vrider omkopplaren.

Vad gäller egentligen?
av klacken
Antar det är sidopositionsljusen du menar,dom ska lysa hela tiden så det verkar som dom där bak är sönder och behöver bytas.På fas1 byter man hela och på fas2 endast lampan.
av juste
Jag har 4 gula/oranga sidomarkeringsljus som alltid lyser och 4 bakljus som alltid lyser.
Bakljusen går sönder ganska ofta och jag tror att jag bytar en eller två lampor varje år.
Jag har en V40 1,8 -00
Användarvisningsbild
av TobbeL
vetten skrev:Men det ska väl inte "bilförstöringen " bry sej om :-O)
Jag har inte provat och har således ingen egen erfarenhet men jag har läst om ett flertal som fått tvåor för att de haft en trasig sidopositionslampa. Antingen så ska alla fyra lysa eller så ska alla vara släckta/trasiga, inget mellanting.
Användarvisningsbild
av Grovsnus
juste skrev:Jag har 4 gula/oranga sidomarkeringsljus som alltid lyser och 4 bakljus som alltid lyser.
Bakljusen går sönder ganska ofta och jag tror att jag bytar en eller två lampor varje år.
Jag har en V40 1,8 -00
Har du dragkrok?
Bakljusen har en tendens att gå lite oftare om man har dragkrok monterad.
av N0RBERG
Grovsnus skrev: Har du dragkrok?
Bakljusen har en tendens att gå lite oftare om man har dragkrok monterad.
Vad beror detta på? Fukt i släpvagnsuttaget eller?

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]