- sön 29 aug 2010, 21:50
Har bytt bromsslangar på min S80 idag. När jag satt o värmde godset för att så småningom kunna få loss nippeln så slogs jag ännu en gång av funderingen som kanske nån här vet svaret på:
Varför är luftningsnippeln så über-jävla dumt utformad? ??:-/
-Den är ju som gjord för att gå av.
-Den är ofta dragen så inåt helvete.
-Det kostar oftast en 30 minuters värmande-knackande-rostlösare om o om igen innan skiten lossar.
-Det finns ju på hela bilen INGEN annan gänga/skruv som man VET kommer att jävlas så säkert som man vet med luftningsnippeln. Varje gång
-Bromsslangens anslutning lossar ALLTID så fint.
-Bultarna för okens fastsättning/klossar sitter under dammskydd o lossar o-så så fint.
-Men luftnippeln ska alltid sitta som fan själv.
Varför ingen lösning med tex en insexskruv som sitter under en tätningsbult, eller bara en bult m gänga motsvarande änden på bromsslangen, det funkar ju så fint?
Är det nån som vet? ?:-/
(ja, jag vet att det ser lika illa ut på alla andra märken, men det är ingen ursäkt)
(bytena av bromsslangar gick utmärkt. Även luftningen)
Varför är luftningsnippeln så über-jävla dumt utformad? ??:-/
-Den är ju som gjord för att gå av.
-Den är ofta dragen så inåt helvete.
-Det kostar oftast en 30 minuters värmande-knackande-rostlösare om o om igen innan skiten lossar.
-Det finns ju på hela bilen INGEN annan gänga/skruv som man VET kommer att jävlas så säkert som man vet med luftningsnippeln. Varje gång
-Bromsslangens anslutning lossar ALLTID så fint.
-Bultarna för okens fastsättning/klossar sitter under dammskydd o lossar o-så så fint.
-Men luftnippeln ska alltid sitta som fan själv.
Varför ingen lösning med tex en insexskruv som sitter under en tätningsbult, eller bara en bult m gänga motsvarande änden på bromsslangen, det funkar ju så fint?
Är det nån som vet? ?:-/
(ja, jag vet att det ser lika illa ut på alla andra märken, men det är ingen ursäkt)
(bytena av bromsslangar gick utmärkt. Även luftningen)
Volvo S80 2,4 170hk, -01
Neo ProLink PODVOLHUV2
3x Bosch big knick xenon-konvert
Söker sidobakrute-rullgardiner
Neo ProLink PODVOLHUV2
3x Bosch big knick xenon-konvert
Söker sidobakrute-rullgardiner