Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av -94 9000 2,3T cse
Har bytt bromsslangar på min S80 idag. När jag satt o värmde godset för att så småningom kunna få loss nippeln så slogs jag ännu en gång av funderingen som kanske nån här vet svaret på:

Varför är luftningsnippeln så über-jävla dumt utformad? ??:-/
-Den är ju som gjord för att gå av.
-Den är ofta dragen så inåt helvete.
-Det kostar oftast en 30 minuters värmande-knackande-rostlösare om o om igen innan skiten lossar.
-Det finns ju på hela bilen INGEN annan gänga/skruv som man VET kommer att jävlas så säkert som man vet med luftningsnippeln. Varje gång
-Bromsslangens anslutning lossar ALLTID så fint.
-Bultarna för okens fastsättning/klossar sitter under dammskydd o lossar o-så så fint.
-Men luftnippeln ska alltid sitta som fan själv.

Varför ingen lösning med tex en insexskruv som sitter under en tätningsbult, eller bara en bult m gänga motsvarande änden på bromsslangen, det funkar ju så fint?

Är det nån som vet? ?:-/

(ja, jag vet att det ser lika illa ut på alla andra märken, men det är ingen ursäkt)
(bytena av bromsslangar gick utmärkt. Även luftningen)
av *pettson*
1/ För att man ska få på en gummihätta, samt för att man ska nå olika djup i olika ok. Alltså en detalj som passar 25ok. Utformningen som är rör är dessutom för att luften verkligen ska gå upp med så lite vätska som möjligt.
2/ Den är inte dragen så inihelvete, den är däremot dragen i botten mot en kona. Alltså är gängan uppspänd, den är dessutom osmord för att inte kunna lossna. Detta istället för att använda kopparbrickor eller liknande, som just måste dras så inihelvete. Dessutom fräts det ordentligt på yttre anslutningar. Bara att titta på t.ex VAG som har sina slangar fastsatta med banjobult och brickor. Läcker titt som tätt.
3/ Om du är intresserad av att få loss just nippeln så är det meningslöst att värma oket, om du inte kan kyla nippeln motsvarande. När oket sväller så gör nippeln det också annars. Sen går det ännu trögare.
Det vanligaste felet som görs är att man väljer att bara vrida runt nippeln fort eller sakta. Som sagt nippeln står i spänn i gängan då den bottnat i oket.
Prova nästa gång att sätta spänn på nippeln, sen medans du har spänn, knackar du till på nippeln rakt ned emot oket. Använd lämplig grund hylsa så du inte slår snett. Klick kommer det att säga så lossnar det hur lätt som helst.
Går nippeln av trots allt, så tar du en m12 mutter och lägger på oket så nippelresterna är i mitten. Tar fram magsvetsen och bränner på nippeln. Mycket värme och lite tråd. Bind upp nippeln så den får kontakt med muttern du lade dit. Medans det är varmt tar du och sätter spänn på muttern, tar hammaren och knackar till rakt på muttern så det blir en stöt inåt oket. Klick.. sen är nippeln lös utan problem.
Tackar för din förklaringar. Dock har jag svårt att förstå att det är så fantastiskt viktigt att just nipplarna ska passa till så många olika ok. Det är ju inte direkt prioriterat på andra delar på en bil. En riktig skitlösning med dessa nipplar.
Hur sjutton får jag alltid upp nipplarna när jag värmer godset runt nippeln? Innan jag gör det så sitter dom fan o dras rund utan problem. Kanske är det min vilja som tar hårdare än en fastdragen nippel.
av rd350
Värmer du godset runt nippeln blir hålet "större" och nippeln släpper. Så länge man inte värmer för mycket går det aldeles utmärkt att göra så. Lite rött bromsfett ("girlingfett") på den nya nippeln och den fastnar aldrig igen! :wink: Spänn med måtta!
Användarvisningsbild
av nolimits
Jo visst är det ett dilemma när man sitter där med alla delar lösa med ett ibland rostigt ok och någon har lyckats dra luftnippeln med extremt vridmoment samtidigt som man inte har svetsutrustning i närheten.Dra med måtta och smörj nippeln så går det bättre nästa gång oavsett konad nippel eller ej.
av *pettson*
-94 9000 2,3T cse skrev:Tackar för din förklaringar. Dock har jag svårt att förstå att det är så fantastiskt viktigt att just nipplarna ska passa till så många olika ok. Det är ju inte direkt prioriterat på andra delar på en bil. En riktig skitlösning med dessa nipplar.
Hur sjutton får jag alltid upp nipplarna när jag värmer godset runt nippeln? Innan jag gör det så sitter dom fan o dras rund utan problem. Kanske är det min vilja som tar hårdare än en fastdragen nippel.
Nej det är inte din vilja som får upp nippeln. Det är antingen skicklighet eller tur som gör att du håller nippeln kallare än hålet. Sålänge det skiljer rejält i temp dom emellan så vidgas hålet och man deformerar gängan med vidgningen lite så det lossar. Men som jag skrev så problemet är inte rost eller oxidering i hålet. Problemet är att nippeln är spänd mellan botten och gängans stigning. Du får samma problems när du ska lossa sträckbult vid ett topplocksbyte. Skillnaden är att du inte kan värma blocket där. Men med förspänning på det som ska lossas ihop med en smäll i gängriktningen (nedåt) så lossnar det så snällt. Nipplarna är ingen skillnad förutom att det är stor chans att slå av dom om man missar lite. Nån förvärmning behövs alltså inte.
av aalex
Ett verkligt bra och intressant tips ! Jag har tvingats byta bromsok flera ggr pg av låsta nipplar som gått av. I några fall har bromsrörsnippeln pg a ålder och rost ryckt också.
Användarvisningsbild
av isak
de är ju faktiskt inte så svårt att borra ur dem o rensa med lämplig gängtapp, var rädd om sätet som tätar bara!
Isak
av kennta
*pettson* skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Tackar för din förklaringar. Dock har jag svårt att förstå att det är så fantastiskt viktigt att just nipplarna ska passa till så många olika ok. Det är ju inte direkt prioriterat på andra delar på en bil. En riktig skitlösning med dessa nipplar.
Nej det är inte din vilja som får upp nippeln. Det är antingen skicklighet eller tur som gör att du håller nippeln kallare än hålet. Sålänge det skiljer rejält i temp dom emellan så vidgas hålet och man deformerar gängan med vidgningen lite så det lossar. Men som jag skrev så problemet är inte rost eller oxidering i hålet. Problemet är att nippeln är spänd mellan botten och gängans stigning. Du får samma problems när du ska lossa sträckbult vid ett topplocksbyte. Skillnaden är att du inte kan värma blocket där. Men med förspänning på det som ska lossas ihop med en smäll i gängriktningen (nedåt) så lossnar det så snällt. Nipplarna är ingen skillnad förutom att det är stor chans att slå av dom om man missar lite. Nån förvärmning behövs alltså inte.
När man klappar till nippeln i bottenläget, är det då inte risk att man skadar tätytan i oket och nippeln börjar läcka?

Gammal tråd, ja, men nipplarna sitter ju ännu värre nu än för fem år sen ;)
Användarvisningsbild
av isak
Den deformeringen gör inget för tätningen. Problemet är ju rosten i gängan. Bästa är att ha reservnipplar hemma o borra ur dem. Då med en borr som ligger precis på innerdiametern på gängan. Då borras spetsen loss o det är bara o driva ner en plattslipad körnare o peta ut gänghylsan o blåsa ut resterna av nippeln. Ev rensa gängan m en tapp.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]