Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjabba.

Har haft ett jobbigt klonkande ljud som känns i golvet när man kör.
Oftast kommer det efter en sväng men det kan också komma från ingenstans.
Nu har jag kört med det ett tag men det har blivit värre.
Förra ägaren sa att det fanns där men att Volvoverkstaden inte hade hittat något (!).
Jag har plockat av däcket idag och rotat runt och allt ser fint ut (genom en lekmans ögon då).
Alla stag sitter fint och verkar inte glappa. Inget tycks glappa. ;)
Krängningshämmarna/stabilisatorstagen ser rätt nybytta ut.

Hur som helst så har jag misstänkt att det kan ha med fjädern att göra och lyste upp och fick se detta:
Bild
Bild

Det är alltså sönderrostat. Om jag petar där så smulas det sönder. Gummit sticker ut på sidorna.

Kan detta vara orsaken till klonket? Jag antar att det är fjädersätet som ska bytas?
Är det farligt att fortsätta köra tills jag kan byta den?
Hur jobbigt är det att byta den själv? Lite koll har jag.

Edit: Jag har sökt mig blå och köpt ett nytt fjädersäte på biltema. Har även fina instruktioner. Bytet såg inte så svårt ut. Får se om det räcker.
Kan ju besvara min egen tråd då. ;)

Bytte fjädersätet (biltema 72753, 119kr) och fjäderbenslagringen (biltema 72770, 499kr). Det gamla lagret gick lätt att vicka på med handkraft. ;-)
Jag bytte också stabilisatorstaget (ett namn bland alla). Tror det är 72336 för 149kr på biltema. Hade det hemma redan.

Det höga klonket som även kändes i golvet efter en sväng är borta. Pressar jag bilen och kör som att jag vore packad så kan jag få fram lite ljud men hey, bilen är från 97... och ja juste, det är en volvo. ;)

För er som ger er på det här själva så måste jag säga att det var rätt lätt faktiskt.
Glöm inte att köpa fjäderspännare (biltema 19256, 139kr). Se bara till att de hamnar rätt och på var sida precis. Annars blir det snett och jobbigt.

Jag la alltså 119+139+149+499 = 906kr för en sida. Vad hade verkstaden tagit?
Nu har jag ju också spännarna för framtida projekt. Antar att ett byte på höger sida är nära förestående.
Gött att det löste sig då.

Eftersom den kostnaden endast var delar, så lär delar från verkstad dels varit lite dyrare samt arbetskostnad också. Så antagligen mycket dyrare =)

Du tog inga bilder under mekningen? det uppskattas alltid :)
Det regnade så jag kunde inte ha kameran framme. Jag jobbar under bar himmel.. tyvärr. ;)

Klonket är inte alls borta. Det är lite lägre bara men det finns fortfarande där. Delarna jag bytte behövde ändå bytas. Vad ska jag kolla efter nu? Blir tokig!
Du har ju en sida kvar och e re slut på ena sidan så ere de på andra sidan med + den gamla klassikern med trägårds slangen på nedre fjäderfästet... då bli re tyst
Du har ju en sida kvar och e re slut på ena sidan så ere de på andra sidan med + den gamla klassikern med trägårds slangen på nedre fjäderfästet... då bli re tyst
Vad är det för en klassiker? Vart skulle jag sätta det menar du?

Angeånde klonket så är det fortfarande från vänster sida och inte från höger.
Höger sida ser bra ut men planen är förstås att byta den sidan också senare.
av *pettson*
OM du känner det i golvet så kan en av bultarna till styrväxeln vara lös. Känn ordentligt på dom, det är stora krafter så det krävs inte mycket lossat för att det ska röra sej.

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]