- lör 28 aug 2010, 20:02
Tjabba.
Har haft ett jobbigt klonkande ljud som känns i golvet när man kör.
Oftast kommer det efter en sväng men det kan också komma från ingenstans.
Nu har jag kört med det ett tag men det har blivit värre.
Förra ägaren sa att det fanns där men att Volvoverkstaden inte hade hittat något (!).
Jag har plockat av däcket idag och rotat runt och allt ser fint ut (genom en lekmans ögon då).
Alla stag sitter fint och verkar inte glappa. Inget tycks glappa. ;)
Krängningshämmarna/stabilisatorstagen ser rätt nybytta ut.
Hur som helst så har jag misstänkt att det kan ha med fjädern att göra och lyste upp och fick se detta:

Det är alltså sönderrostat. Om jag petar där så smulas det sönder. Gummit sticker ut på sidorna.
Kan detta vara orsaken till klonket? Jag antar att det är fjädersätet som ska bytas?
Är det farligt att fortsätta köra tills jag kan byta den?
Hur jobbigt är det att byta den själv? Lite koll har jag.
Edit: Jag har sökt mig blå och köpt ett nytt fjädersäte på biltema. Har även fina instruktioner. Bytet såg inte så svårt ut. Får se om det räcker.
Har haft ett jobbigt klonkande ljud som känns i golvet när man kör.
Oftast kommer det efter en sväng men det kan också komma från ingenstans.
Nu har jag kört med det ett tag men det har blivit värre.
Förra ägaren sa att det fanns där men att Volvoverkstaden inte hade hittat något (!).
Jag har plockat av däcket idag och rotat runt och allt ser fint ut (genom en lekmans ögon då).
Alla stag sitter fint och verkar inte glappa. Inget tycks glappa. ;)
Krängningshämmarna/stabilisatorstagen ser rätt nybytta ut.
Hur som helst så har jag misstänkt att det kan ha med fjädern att göra och lyste upp och fick se detta:

Det är alltså sönderrostat. Om jag petar där så smulas det sönder. Gummit sticker ut på sidorna.
Kan detta vara orsaken till klonket? Jag antar att det är fjädersätet som ska bytas?
Är det farligt att fortsätta köra tills jag kan byta den?
Hur jobbigt är det att byta den själv? Lite koll har jag.
Edit: Jag har sökt mig blå och köpt ett nytt fjädersäte på biltema. Har även fina instruktioner. Bytet såg inte så svårt ut. Får se om det räcker.

- By Sasjjj