- tor 09 feb 2006, 10:15
#29690
Hej alla
Efter en snabb resa tur/retur Sthlm-Göteborg så började bilen blåryka dom sista milen på hemvägen, nu undrar man om det är turbon som gett sig i lagringar/tätningar eller om det kan vara något enklare fel ?
Har läst lite på detta och andra forum att ett vanligt problem verkar vara att vevhusventilationen sätter igen och det får följden att bilen trycker ur sig olja och blåryker ?
Bilen är en 855 T5 -94 (svensksåld) som bara gått 17.000 mil och är helservad, jag kör på helsyntet 5-40 så det är inget fel på olja/oljenivå.
Nu när detta hände så hade det ju försvunnit en del på stickan men det har varit så kallt så jag har inte hunnit att lyfta på läppen och börja titta på grejorna ännu.
Är det någon som har ett bra tips på var jag ska titta för att avgöra vad som trycker ut denna olja ??
Om det skulle vara turbon, nån som har ett tips på var man billigast fixar detta ?
Tacksam för snabba svar /// Anders
Efter en snabb resa tur/retur Sthlm-Göteborg så började bilen blåryka dom sista milen på hemvägen, nu undrar man om det är turbon som gett sig i lagringar/tätningar eller om det kan vara något enklare fel ?
Har läst lite på detta och andra forum att ett vanligt problem verkar vara att vevhusventilationen sätter igen och det får följden att bilen trycker ur sig olja och blåryker ?
Bilen är en 855 T5 -94 (svensksåld) som bara gått 17.000 mil och är helservad, jag kör på helsyntet 5-40 så det är inget fel på olja/oljenivå.
Nu när detta hände så hade det ju försvunnit en del på stickan men det har varit så kallt så jag har inte hunnit att lyfta på läppen och börja titta på grejorna ännu.
Är det någon som har ett bra tips på var jag ska titta för att avgöra vad som trycker ut denna olja ??
Om det skulle vara turbon, nån som har ett tips på var man billigast fixar detta ?
Tacksam för snabba svar /// Anders