Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855_3
#29690
Hej alla

Efter en snabb resa tur/retur Sthlm-Göteborg så började bilen blåryka dom sista milen på hemvägen, nu undrar man om det är turbon som gett sig i lagringar/tätningar eller om det kan vara något enklare fel ?

Har läst lite på detta och andra forum att ett vanligt problem verkar vara att vevhusventilationen sätter igen och det får följden att bilen trycker ur sig olja och blåryker ?

Bilen är en 855 T5 -94 (svensksåld) som bara gått 17.000 mil och är helservad, jag kör på helsyntet 5-40 så det är inget fel på olja/oljenivå.

Nu när detta hände så hade det ju försvunnit en del på stickan men det har varit så kallt så jag har inte hunnit att lyfta på läppen och börja titta på grejorna ännu.

Är det någon som har ett bra tips på var jag ska titta för att avgöra vad som trycker ut denna olja ??

Om det skulle vara turbon, nån som har ett tips på var man billigast fixar detta ?

Tacksam för snabba svar /// Anders
av jbl
#29892
Vevhusventen kanske frös och därav har tryckt sönder tätningen i turbon
En dålig eller täppt veshusvent pajar en turbo snabbt vad jag har läst mig till. I varje fall så kan den skjuta packningar rätt snabbt om det fryser.

Du får försöka kolla upp din vevhusvent så att det inte är igen kläggat. Finns en mycket bra beskrivning på TPC.

Kolla på TPC säljes forum. där kan man göra klipp på turbo aggregat.

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]