Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av caysie
Tänkte köra min "skuta" på E85. ( 1990 B230F )

Borde vara bäst att montera större spridare från ex. en turbo.
Uppskruvat bränsletryck tycker jag inte verkar så vettigt, pumpen får mer jobb än den är tänkt till.
Mod med typ "flexitune" eller annat som förlänger spridartiden kostar bara en massa pengar.

Vilka spridare kan tänkas vara lämpliga ? De ska flöda ca 40-50% mer än orginal.
Turbon har nog spridare som passar direkt, tror de är lågohmiga, men det löser man med seriemotstånd antar jag.

Några förslag ?
Kanske någon som har spridare till salu :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla länken för info om etanolkonvertering.

http://www.etanol.nu/

Mvh GK
av caysie
Hittade spridare via Bildelsbasen.

Blir från 850 T med 2litersmotor, tydligen en import bil.

Spridarna heter 280 150 785 och ger 310cc/[email protected]
Borde bli perfekt !!

Får se hur det blir sen :roll:
Användarvisningsbild
av erikn
caysie skrev:Får se hur det blir sen :roll:
Kallstartsmotstånd blir det sen när det blir kallare... Nu är det bara att prova två gånger (i alla fall på min)
av caysie
Det verkar fungera fint med nya spridarna.
Har nu nästan 100% E85 i tanken och den går helt som vanligt och startar helt normalt.

Med orginal spridarna lyser lambdalampan samt felkoder för mager blandning, helt som väntat.
Med nya spridarna var det bara att "nolla" bort koderna och de har inte återkommit.

Får se när det blir kallt ute, men den får ju även mer bränsle vid kallstart nu. Så det borde fungera bra.
Finns tydligen en kallstartsspridare på min också, det är ju bra till vintern om den räcker till i storlek ?
av etanolboppe
Hej

Hur har det gått i vinter? Jag har en 745 -92 som jag kört på e85 sedan 2005 mha en box från flextec. Har nu även köpt en 740 -91 och funderar på att byta spridare i den och är därför intresserad av era erfarenheter.
av volvo944gl
caysie: har du bara tankat E85? inte bytt något?
jag har en 945 turbo. och jag vill byta till E85 för bensinen börjar bli dyrt!
E85 äter ju gummi har jag hört?
av etanolboppe
Hej
Om du läser mitt inlägg ovanför så ser du att jag har kört på e85 sedan 2005. Min 745 har nu gått 32000 mil varav 15000 på e85 ! Det går hur bra som helst att köra på e85, bilen drar 1,2 blandad körning och 1 på motorväg (120 km/t). Du kan utan problem hälla i 50% e85 och köra direkt, det gör jag med min 740 som ej är konverterad. Lycka till med spriten!
av pekka88
Eller så ser man till att ha ett välservat rödblock som endast drar 1 blandad och 0.75 (120km/t) 95 oktanig soppa, så slipper du bry dig om allt vad konvertering och % blandningar heter :wink:

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]