Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av caysie
Har precis inhandlat en Volvo 745 -90a med B230F motor.

Den klarade inte besiktningen pga. underkännda avgasvärden. En verkstad konstaterade att treans cyl.
hade dålig kompression. Övriga ok. Drar ej vatten eller olja i vattnet. Går att köra med utan problem.

Jag tänkte fixa till den och ha som "bruksdragbil", -men vad är tänkbart fel på den ?

Topplockspackning ?
Ventilfel ?
Kolvringar ?

Eller bara en skitverkstad som ville skinna ägaren ;-// Kanske är något annat fel ?

Har inte tagit hem den än, men vet nog mer efter att ha kollat lite själv...... återkommer !

Tänkte bara höra om någon här vet vad som är vanligt fel med rödblockaren och kompproblem.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligaste är kolvringar eller ventil som inte stänger som den ska. Ventil kanske är troligast. Investera i ett "leak down test" (ett avancerat komptest) så kan man diagnostisera var felet är.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
när jag köpte min kompmätare på biltema så stod det i bruksanvisningen att om man hällde i en tesked olja i den dåliga cylindern och värdet blev bättre så var det kolvringarna som var slut. Jag vet inte om det stämmer men det verkar logiskt att oljan ska täta kolvringarna bättre än ventilerna
Användarvisningsbild
av gnestakalle
päpplet skrev:när jag köpte min kompmätare på biltema så stod det i bruksanvisningen att om man hällde i en tesked olja i den dåliga cylindern och värdet blev bättre så var det kolvringarna som var slut. Jag vet inte om det stämmer men det verkar logiskt att oljan ska täta kolvringarna bättre än ventilerna
Du har fattat rätt att om kompet förbättras av oljan så är det troligaste att man har dåliga kolvringar. Däremot så är vetilfel något helt annat, dom har inte med kolvringarna att göra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
päpplet skrev:när jag köpte min kompmätare på biltema så stod det i bruksanvisningen att om man hällde i en tesked olja i den dåliga cylindern och värdet blev bättre så var det kolvringarna som var slut. Jag vet inte om det stämmer men det verkar logiskt att oljan ska täta kolvringarna bättre än ventilerna
Låter väldigt logiskt i mina öron i alla fall

Men jag tror att du har en dålig ventil, för så ojämnt slitage brukar vara svårt att få till annars. Räcker med att ventilen kärvar en aning eller är en aning krökt och inte går tillbaka den sista millimetern så blir det såhär.
av rd350
Innan du gör några större ingrepp, kolla ventilspelet så du inte bara har en anliggande ventil!! Det räcker ventilspelet är noll så försvinner kompen.
av caysie
Nu har jag svaret på felet !!

Det var avgasventilen som var kraftigt bränd och skadad på ettans cylinder. (inte 3an som verkstan sa)

Byter topp så går det snabbast att få fart på bilen igen.
Går ju att byta ventil, men hur ska man ställa in ventilspelet sen ?
Har ju inga andra ventiljusterbrickor än den som finns där nu, visst kan man montera och
mäta och sedan beställa rätt.... men vilken tid tar inte det ? Vill ha igång bilen nu :-DD

Någon som har en topp att sälja :) ( B230F )
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja har en 530 topp från en rasad motor ligger, har inte lyft av den än så vet inte skicket men den verkar vara ok.

För att ställa spelet behöver du brickor ja. Montera, kontrollmät enligt konstens alla regler, och om spelena inte är helt galna får du gärna köra motorn lite så att delarna sätter sig för då får man fram de riktiga värdena. Efter det kan du mäta igen och sedan köpa nya brickor.

När tiden är kommen så kan jag dra mätproceduren och alla värden ;)
av caysie
Hej !

Om du har tid och lust att kolla toppen du har så köper jag den gärna ;)
530 duger fint till en brukstraktor :D
Fast om motorn är rasad ? Är det bara bottendelen som är kass då ?
Vill helst ha tag på en "bolt on" klar topp, så är bilen snart igång.

MVH
/ Kalle
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]