Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som topic lyder, klarar Volvos B19 som sitter i vissa Volvo 360 ett kamremsbrott?

När jag ändå frågar om det så undrar jag lite om Volvo 480 också om deras motorer (ej turbo) klarar ett kamremsbrott?

Med att "klara ett kamremsbrott" så menar jag att ventilerna inte kröks osv :)
Jag har fått informationen att B19 klarar av det, dessutom har jag själv råkat ut för att remmen gick av på den 345:a vi hade. Vi satte dit en ny rem och startade bilen.
480 har väl alu-motor ( jag är helt nollad på dessa bilar eftersom jag tycker de suger ) och vad jag vet så är det ras på dom som gäller.

b19 ska klara kamremsbrott ja, de enda tvåsiffriga rödblocken som ryker ska vara b23 då de har högre komp och tar i ventilerna. Har själv kört ras på en sån, dock hade jag planat den 2mm men ändå...
Till avdelningen för överflödigt vetande:
Volvo 400-serien hade motorer från Renault. Samma sak med några tidiga modeller i 300-serien.
Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_440

Lite överkurs: Enligt vad jag har inhämtat så är det bara (stor) risk för ventilhaveri vid kamremsbrott i Volvo Rödblockmotorer med alutop om dom heter K som typnamn, ex. B21 K eller B23 K, och om det är 16-ventilsmotorn, vars typbeteckning jag inte kommer på just nu.
Och om någon inte visste, tillägget K i det här fallet anger vilket typ av bränslesystem det är. K var en sen typ av förgasare (bedrövligt dålig) och speciellt topplock. Tidigare förgasarmodeller hette A. Insprutningsmotorer hette E eller F. Och hade olika typer av insprutningssystem, beroende på årsmodell och biltyp. 700 och 200-serien t.ex. behöver inte med självklarhet ha likvärdiga insprutningssystem även om dom är jämnåriga.

Ett litet tips om någon är bilspekulant på en bil med Rödblocksmotor: Om säljaren har oklara uppgifter eller inte känner bilens förhistoria vad det gäller kamremsbyte, byt remmen själv som första åtgärd. Det kostar under 500 kr. Och sedan har man en rem som garanterat håller i 8 000 mil.

Ett tillägg: Om man inte vet vad man har för motor i sin bil, så går man in på Skruvat, som har reklam här på sidan. Där fyller man i sitt regnummer och klickar vidare. Det finns sedan en klickbar ruta för detaljerade upplysningar. Där får man veta info om sin bil.
Det finns även andra tillbehörsfirmor som har denna funktion.
Fyller på lite på Rådlös överkurs:

Vad jag vet fanns det inga tvåsiffriga motorer som hette K. Kom väl 85 med B200K och B230K. Det speciella är att förbränningsrummet ligger i kolven, och toppen är plan. Som på en diesel. Topparna heter 630 och 631 i stället för 530 och 531. Alltså art. nr. på toppen, står ovanför grenröret. ex. 1000630
Sparkz skrev:Fyller på lite på Rådlös överkurs:

Vad jag vet fanns det inga tvåsiffriga motorer som hette K. Kom väl 85 med B200K och B230K. Det speciella är att förbränningsrummet ligger i kolven, och toppen är plan. Som på en diesel. Topparna heter 630 och 631 i stället för 530 och 531. Alltså art. nr. på toppen, står ovanför grenröret. ex. 1000630
B200K har inte förbränningsrummen i kolvarna och den har en simpel 530 topp.
bensinskalle skrev: de enda tvåsiffriga rödblocken som ryker ska vara b23 då de har högre komp och tar i ventilerna. Har själv kört ras på en sån, dock hade jag planat den 2mm men ändå...
Jag hade ett kamremsbrott på min B23E -80 och där klarade sig ventilerna.
:shock:
Jag fick en 360 glt med kamremsbrott och inte faen hade ventilerna klarat sej där inte, utan det var "ventilsallad"
Sen vad beträffar Volvo 480 så har dom i grunden ett Renaultblock, ett diselblock av järn med och lättmetalltopp och dom klarar inte ett kamremsbrott utan där blir det också "ventilsallad"
Jag tycker att det är bättre att sluta gissa och kolla in dom andra bilmodellerna som man hänvisar till innan man börjar att uttala sej ?:-/
Inte många "rödblockare" klarar ett kamremsbrott, det finns några tidiga standardmodeller som kan klara sej men dom flesta åker tyvärr dit :-O)

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]