Till avdelningen för överflödigt vetande:
Volvo 400-serien hade motorer från Renault. Samma sak med några tidiga modeller i 300-serien.
Läs mer här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_440
Lite överkurs: Enligt vad jag har inhämtat så är det bara (stor) risk för ventilhaveri vid kamremsbrott i Volvo Rödblockmotorer med alutop om dom heter K som typnamn, ex. B21 K eller B23 K, och om det är 16-ventilsmotorn, vars typbeteckning jag inte kommer på just nu.
Och om någon inte visste, tillägget K i det här fallet anger vilket typ av bränslesystem det är. K var en sen typ av förgasare (bedrövligt dålig) och speciellt topplock. Tidigare förgasarmodeller hette A. Insprutningsmotorer hette E eller F. Och hade olika typer av insprutningssystem, beroende på årsmodell och biltyp. 700 och 200-serien t.ex. behöver inte med självklarhet ha likvärdiga insprutningssystem även om dom är jämnåriga.
Ett litet tips om någon är bilspekulant på en bil med Rödblocksmotor: Om säljaren har oklara uppgifter eller inte känner bilens förhistoria vad det gäller kamremsbyte, byt remmen själv som första åtgärd. Det kostar under 500 kr. Och sedan har man en rem som garanterat håller i 8 000 mil.
Ett tillägg: Om man inte vet vad man har för motor i sin bil, så går man in på Skruvat, som har reklam här på sidan. Där fyller man i sitt regnummer och klickar vidare. Det finns sedan en klickbar ruta för detaljerade upplysningar. Där får man veta info om sin bil.
Det finns även andra tillbehörsfirmor som har denna funktion.