Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Så idag beställs det sotningssats från KGtrimning + topplocksbultarna :)
Momentnyckel har jag också fått tag på.
Packningsklister, fin konatsandpapper köps snart också.

Ska skicka toppen på ultraljudstvätt eller vad de nu heter också.

Nu är det slutspurten på allting som kan tänkas behövas.

Detta har jag ;
Vertygs sats med allt från storlek 4mm - 22mm
Bits ; torx, vanliga mejslar osv (Om de nu behöver användas till något)
Momentnyckel
Tändstiftsnyckel

Detta ska beställas ;
Kamremssats
Servicepaket (Oljefilter, bensinfilter, luftfilter, tändsstift, tändkablar, föredelarlock & rotor)
Sotningsatset (Komplett med allt som man kan byta under tiden toppen är uppe)
Topplocksbultar

Olja och glykol köper jag från min närmsta bensinmack.

Nu gäller det bara att humöret inte sviktar så känns det som att allting ska gå bra. :)

Om ni funderar över varför jag ska göra sådan stor service är för att man måste ju nån gång skämma ut bilen med en liten större service än bara oljefilter, luftfilter och olja. :)

Något mer jag bör köpa?

Någon som vill att jag fotograferar så gör jag mer än gärna det! Då från start till slut. :)
Lyfter du toppen på grund av ras, för att det är skoj eller för att du inte har något bättre för dig på semestern? :lol:

I alla fall så hade ju jag bytt ventiltätningsgummin*, shimsat om ventiltryckarna till rätt spel, slipat in ventilerna om det behövs, mätt upp ventilfjädrarna så dessa fortfarande är inom specifikationer.

Ingår det packboxar i satsen? Om inte så kanske det kan vara en god idé att köpa sådana också. Även göra rent vevhusventen nu när toppen är borta och det är lätt att komma åt oljefällan.

Du behöver en 24/25mm (glömt vilken av dessa det är) hylsa för bulten på veven. En rörtång kan vara mycket användbart för att lossa pinnbultarna på avgassidan.

Kontrollera / byta slangklämmor och slangar bakom motorn. (mitt råd: byt allt)

Mät upp tempgivarna när du enkelt kommer åt dessa med toppen lös. Så vet du om någon av dessa börjar balla ur. Du kan ju även kika över kabelmattan vid insugssidan, kontrollera isolering på kablar och kontaktstycken.
Hehe. Bilen tömmer glykolbehållan.

Allt är med i sotningssatset ; avgas/insugspackning, ventilkåpspackning, ventiltätningarna, topplockspackningen, packbox för kamaxeln. Alltså komplett sett med alla packningar som man kan tänkas byta är med i paketet.
av Casal
Har du tätning till vattenpumpen där den ligger ann mot topplocket?
Brant 26 kr om jag minns rätt annars. Håller också på förbereda inför storservice + trimning/bränsleförbrukningsoptimering.
Jodå. Alla tätningar. Om du inte vet vars du ska beställa ditt sotningssats + toppbultar så kan jag då rekomendera KG Trimning (http://www.kgtrimning.com/). Dom är svin billiga. :) Samt att sotningssatset innehåller allt som man kan byta när toppen är uppsliten :)
nilssman skrev:Jag ser gärna fram emot bilder av detta mekkande ;) , jag går i allvarliga funderingar på att göra exakt samma på min 745 ;) , tips och tricks tas gärna emot innan man sätter igång :=>
Nilssman, tyvärr blev inga bilder pga strul samt förkyld, feber och hosta. Var ute och dåligt väder (typiskt). Har inte tillgång till garage så hade inge val.
Jag har ju en B230F så kan berätta vad jag tog lös och hur jag gjorde? Och ett pris kan du få på allting om du vill? :)

Sen till någon annan som kan svara på detta? Hur i helvete kan ett hjul till hjälp remmarna gå sönder om den faller ner från fronten? Har inte smällt detta ännu för nog trodde jag att det skulle vara av bättre kvalite.

Hej. 255 45 20 michelin primacy , 2,7 bar Hur upp[…]

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]